Vi komma, vi komma från Pepparkakeland…

Åter en fredag som troligtvis kommer att försvinna utan att jag eller någon annan lägger märke till den. Ja, det skulle då vara de som har födelsedag, namnsdag eller någon annan bemärkelsedag.

Som sagt skulle inte tro att jag kommer ihåg denna dagen om några år.
Idag är det pack och städdag. Imorgon går bilen åter norrut mot 08-området. Bror med familj kommer också hem då. De har då förvisso varit betydligt längre borta, en vecka i Thailand för sol och bad.

Gissa om de kommer att vara bruna efter bara en vecka i detta våtvarma land, ja ungefär som pepparkakor. Där kommer då jag och sambon gräddvita av den skandinaviska solen som inte visat sig merän några timmar i onsdags eftermiddag.

Skulle inte påstå att jag blev brun av solen heller. Kände inte för att klä mig i bikini eller baddräkt i det 8 gradiga höstvädret eller om det nu var vinterväder. Det mesta av mig var täckt av kläder, varma och bekväma kläder.

Även skinnhandskarna har åter kommit i bruk. Under besöket i tandläkarens stad, var vi nödtvungna att investera i varsin mössa. Det blåste en vass kall vind som kylde ner oss ordentligt. Affären vi förärade med ett besök var H&M. Det var inte lätt att hitta vant- och möss-avdelningen, men slutligen hade vi funnit oss varsin fleecemössa en i rödnyans och en svart. Sambon hade glömt sin vantar, så ett par vantar samt en värmade halsduk inköptes också.

Har börjat fundera på när pepparkakorna ska bakas i år. Det kommer att bli många nya roliga figurer som bakas eftersom vi köpt lite nya pepparkaksformar. Missade dock att köpa fårformen som vi hittade i affär i Visby, deras öppettider stämde inte med då vi kunde besöka dem.

Eftersom jag samlar på pepparkaksformar så finns det några stycken i skåpet. Ärvde min mormors gamla pepparkaksformar. Upptäckte för några veckor sedan då vi var och handlade i den stora affären med mat att det inte bara var jag som samlade just på pepparkaksformar. Ett tu tre när jag står och tittar på formarna upptäcker jag att en annan tjej också står och studerar formarna ingående. Vi brister ut i skratt och gör då upptäckten att vi inte är ensamma i vårt samlande.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Nyårskalendern

Kommentera

