Gammeldags jul…samt ett boktips

Idag är det en månad till Julottan. För den masar vi väl oss upp för att gå till? Nej, det gör inte jag heller. Det var många år sedan jag gick upp tidigt i ottan för att besöka en kyrka på Juldagen. Är det snö så kanske jag skulle kunna tänka mig att göra det. Men det har jag sagt de senaste 10 jularna eller om det är ännu fler. 

Jag kommer ihåg mina barndomsjular hemma hos mina morföräldrar. Jag blev nedpackad mellan björnskinnen (skulle tro att det var filtar) och njöt då vi flög fram över det snötäckta landskapet, till ljudet av bjällrorna som plingade i hästarnas selar.

Inte var jag så gammal då, måste ha varit innan jag fyllde fem år. Jag kommer inte ihåg hur många jular vi åkte släde till Julottan, bara att vi gjorde det. Minnet finns kvar och det var en stor upplevelse att bli nerpackad i släden och få åka ut i mörkret med endast facklor som lyste upp vår väg.

Morfar klättrade upp på kuskbocken, han visslade på hästarna  som sedan drog oss bort i det tysta mörkret. Snötyngda grenar hängde ner över vägen och kyrkklockorna hördes svagt långt borta. Samtidigt som det var spännande var det varmt och tryggt. Antar att jag somnade under de varma fällarna.

Det var mycket tidigt på morgonen, mamma brukar säga att det var vid 5-tiden på morgonen, men vad vet jag. När vi kom hem efter Julottan var alla hungriga. Då hade mormor som var en mycket klok kvinna ställt en gryta med bruna böner på kokning. Gissa om alla åt bruna böner. Men då var det JUL.

Jul och nyårsförberedelserna går framåt. Igår plockade vi fram julgranen och monterade den. Pyntat den har vi ännu inte gjort, det är lite för tidigt för det ännu.
Däremot har vi börjat fundera på hur årets Pepparkakshus ska se ut och hur det ska pyntas. Men först ska pepparkakorna bakas och sedan ska huset monteras. Det troliga är att det kommer att bli en lite stuga eller kanske ett stort glamoröst slott, som sagt vi har ännu inte bestämt oss. 

Läste ut en märklig bok igår kväll, jag har lånat boken av min svägerska. En skräckthriller, men jag inte tyckte var så farligt skräckig. Den heter ”Låt den rätte komma in” av John Ajvide Lindqvist. Visst var boken otäck mellan varven, men samtidigt var den lite trollbindande. Boken handlar om vampyrer i Blackeberg!?! Sett ur en vampyrs ögon. Ja, det låter kanske inte så intressant men läs den.
En länk till boken på adlibris, där jag brukar leta http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170370192&s=1

Transportdag idag. Vet inte när vi kommer iväg idag, men förr eller senare gör vi det. Vädret är mulet och lite ljummet. Kanske perfekt för att transportera sig. Det kan jag uttala mig om i morgon.

Ha en trevlig helg!
Ta det lugnt och börja fundera över vad som ska ske över nyår. Om en månad och en vecka är det den 1:a januari 2007. Det innebär att om mindre än en månad är det jul, det är mycket snart det. Nu bör alla julförberedelser snart vara igång. Men ta det lugnt, denna den sista helgen innan advent.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Nyårskalendern

Kommentera

