Ja, jag är en sportfåne

Idag var det några kommentarer i tidningen om att Kina ska få arrangera de Olympiska sommarspelen 2008. Och visst kan man ifrågasätt om det är rätt att en diktatur verkligen ska få arrangera ett OS. Man kan ställa sig frågan om det kommer att bli som Berlin OS 1936, där spelen var en del i den nazistiska propagandan. Läs hela artiklen: http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_14165675.asp och dra dina egna slutsatser.
Betänk också detta. Inför spelen i Atlanta, USA 1996, var det många hemlösa och fattiga som tvångsflyttades från områden som ansågs ligga för nära sportanläggningarna eller de anläggningar där de tävlande bodde. USA ville inte visa upp denna del av befolkningen i media, får man anta.

Idag är det premiär för skidskytte. Jag tänker bänka mig framför TV vid 13.15 och titta på bland annat Anna Carin Olofsson när damerna åker distans, 15 km i Östersund. Anna Carin har startnummer 54 och startar 13.42.00. Imorgon ska herrarna åka distans 20 km, första starten går klockan 13.15. Då kommer jag att hålla tummarna för de svenska killarna, Carl-Johan Bergman, Björn Ferry och några till. Sedan fortsätter tävlingarna i Östersund med sprint, på fredag. Klockan 13.15 startar den första damen och på lördagen börjar herrarna klockan 12.15. Tävlingarna avslutat med en jaktstart på söndagen. Först damerna vid 11.15 därefter herrarna klockan 12.45.

Jag tillhör ett fåtal som tycker att det är roligt och intressant att spendera ett antal timmar framför TV för att titta på bland annat skidskytte. Även längdskidåkning är roligt att titta på och om jag är hemma missar jag inte Vasaloppet. Har tröttnat lite på att se de alpina grenarna, men ibland kan det var roligt också. Att jag utger mig att tillhöra en liten skara som gillar detta är ett antagande jag gjort med hjälp av jämförelser med vänner, bekanta, arbetskamrater etc. Om det stämmer vet jag inte.

Lämna en kommentar

Under Allmänt, Nyårskalendern

Lämna en kommentar