Med en svensk i rymden och en stor pepparkaksdeg i kylen

Vilken underbar upplevelse att vandra runt på Drottningholms slott bland alla väldoftande amaryllisar. Det fanns i alla de färger från vitt till djupaste, mörkaste rött. Även om det kostade 70 kronor för att besöka utställningen ”Upp Amaryllis” var det verkligen värt det. Ögat och själen fick många intryck som jag kan leva länge på. Doften från amaryllisarna kan jag fortfarande förnimma i näsan.Vi började med en tur på Drottningholms slott, med att se in i en del gamla salar. Men oj vilka tråkiga rum. Där skulle inte jag velat bo, men å andra sidan är det inget problem eftersom jag inte är kung eller drottning. Det var stora och mörka rum med tavlor och åter tavlor. Då pratar vi inga små tavlor utan gigantiska, jag skulle tro att somliga var ungefär tre meter höga.

När vi klurat ut att utställningen var ett våningplan upp tog vi trappan upp. Redan i trappan möttes vi av alla dessa underbara arrangemang av amaryllisar. Doften som från första början tycktes stark klingade ut och blev som en skön njutning i näsan. Det var alla möjliga scenerier med amaryllisar som eld i en öppen spis, planterade i en stor kista, som stolsdyna med mera. När vi sett hela utställningen konstaterade vi båda att det var en ganska liten utställning men på samma gång lagom. Mängden amaryllisar blev sammanlagt enorm och i en sal fanns närmare sjuttio sorter i krukor och glasvaser.

När vi tagit oss ut i den svala vinden på slottsbacken var det dags för att börja titta på julmarknaden. Det var en ganska traditionell julmarknad, men den hade en lokal prägel. Roligt att se alster tillverkade i närheten av Drottningholm. Det fanns tomtar och åter tomtar, tomtar i garn, tomtar i keramik, tomtar i trä och så vidare. Keramik och ullprodukter trängdes med loppisstånd till förmån för DIS, Drottningsholms IdrottsSällskap men även gotland och jämtland var representerade.

Det vi köpte var brända mandlar och några påsar med fudge innehållande whiskey. Fugden smakade fantastiskt gott. Förhoppningsvis blir det en uppskattade julklapp. Vi hade snabbt blivit nedkylda av den svala kvällsvinden som anlände i takt med att mörkret sakta tog oss i sitt grepp. Så i machallernas fladdrande ljus begav vi oss till bilen och gasade iväg hemåt.

Väl hemma så bakade jag en saffranskaka. Hittade receptet i Apotekstidningen. Den var mycket god och är det fortfarande. Även en pepparkaksdeg blev satt, den har nu vilat under natten och väntar på att bli bakad. Det är vad jag hade tänkt ägna mig åt resterande del av eftermiddagen.

Äntligen fick Fuglesang bli den första svensken i rymden. Uppskjutningen av Discovery genomfördes planenligt. Och de kom lyckligt iväg. Även denna gången spelade jag in det, även om det var nära att jag tänkt försöka hålla mig vaken. Men vid 01.30 började ögonlocken falla, då var det bara att ge efter om sova.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Nyårskalendern

Kommentera

