Glögg, blå dioder och Ramlösa

Det blev en lite mer stressig dag än vad jag hade tänkt mig att det skulle bli. Först skulle pepparkakshuset monteras och garneras. En saffrankaka bakas. Alla tillbehören till glöggen plockas fram med mera.Vi började med att montera pepparkakshuset. Till detta smälte vi socker i en gjutjärnspanna. Sockret blir mycket varmt, jag lyckades med bedriften att bränna mig på långfingret så jag fick också känna hur varmt sockret var. Därefter var det dags att garnera huset med kristyr. Detta var sambons uppgift efter det att jag monterade huset (med sambons hjälp).

Hade vi bara kommit upp en timme tidigare tror jag inte att vi fått jäkta så mycket som vi fick göra. Fick precis in kakan i ugnen innan bror med familj kom. Sambon fick kläder på sig efter en snabb dusch.

Vi fick en mycket trevlig eftermiddag med bror och hans fru samt deras trevliga söner. De hade med sig en vacker julgrupp som minstingen snällt talade om att de köpt på Coopen! Sedan var det dags att värma glöggen. Glögg med smak av rom för de som inte skulle köra bil och vit alkoholfri glögg till bilföraren. Det blev mer fika än vad jag planerat, saffranskaka, saffransgifflar och pepparkakor med kristyr så alla verkade mycket mätta, nöjda och glada.

Använde även bror till att hjälpa till att hänga upp en ljusslinga med 120 blå dioder i hallen. Det var en massa meter som nu glittrar vackert i spegeldörrarna på garderobsdörrarna i hallen. Till och med bror höll med om att det blev fint med slingan medans min svägerska inte alls gillade det. Hon fick nästan en lite epileptisk känsla sa hon. Och de tyckte att våran vackra glamourgran var fräck.

Måste säga att jag verkligen gillar våran glamourgran mer och mer. Den är bara så läcker och fräck. Måste erkänna att jag var en aningen skeptisk i början men man måste prova lite nytt och annorlunda emellanåt.

Nästan sak samma med en ny smak av Ramlösa, skogshallon. Vattnet smakar verkligen hallon, vilket jag verkligen tvivlade på innan jag smakat den. Köpte även en granatäpple, undras om den smakar granatäpple? Många av de andra kolsyrade vattnet som finns på marknaden smakar lite svagt av det de påstås smaka. Ramlösa har verkligen lyckats.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Nyårskalendern

Kommentera

