En strängt upptagen sportfåne!

Jag har missat att uppdatera mig på hur det egentligen gick i Dakarrallyt. Vad jag minns är att en fransman vann motorcykelklassen och att en fransman även vann bilklassen. Berglund kom på totalt 19 plats i motorcykelklassen i samma klass kom Annie Seel på 94:e plats, totalt gick 132 motorcykelekipage i mål. Berglund meddelade att han troligvis kommer att satsa på att köra Dakarrallyt ytterligare två år, enligt bror. Om Seel kommer att delta fler gånger vet bara hon.

I bilklassen kom Thörner och Kleinschmidt på femtonde plats. Vann gjorde fransmannen Peterhansel tillsammans med sin franske kartläsare. Totalt gick 109 bilar i mål i Dakar.
Det var många, många bilar som brutit likaså i motorcykelklassen fast då förstås motorcyklar.

Nu är det inte många dagar till skidskytte -VM börjar i Anterselva i Italien. Givetvis kommer jag att följa detta evenemang – från soffan! Men det kan vara ack så jobbigt att aktivt titta på skidor, ja egentligen vilken sport som helst som intresserar mig. Alla dessa tider som ska passas in i resten av tillvaron. För att inte tala om hur slut jag är i kroppen efter att sett fem-milen! Det blir en slags kroppslig anspänning kanske man kan kalla det.

Vi kommer även att vara värd för ett VM i Sverige i år, alpina VM i Åre. Dessa tävlingar kommer att delvis att krocka med VM i Anterselva. Alpina VM i Åre börjar den tredje februari och pågår till och med den artonde februari. VM i Åre pågår dock en vecka längre. Länk till Alpina VM i Åre: www.are2007.com

Även längdskidåkarna har VM -tävlingar i år. Dessa går av staplen i Sapporo mellan den tjugoandra februari och den fjärde mars. Länk: www.sapporo2007.com/english/index.html

Den sista dagen i längd -VM krockar med Vasaloppet som är den första helgen i mars och just dagen D för Vasaloppet.

Det blev kanske lite mer om sport än vad jag tänkt mig, men är man sportfåne så är man. Jag gillar verkligen att titta på sport samt utöva det så gott jag kan på mina villkor. Jag har nog alltid gillat sport. Mina första sportminnen från TV är att pappa och jag tittade på OS från Sapporo 1972. Hela natten lång!

För inte så många år sedan gjorde jag två stycken Tjejklassiker. Det är jag nöjd och stolt över att ha gjort. En Tjejklassiker är TjejVasan, tre mil skidor, TjejVättern trettio mil cykel (dock ej runt Vättern utan runt några andra små sjöar), Tjejsimmet, tusen meter, i Klarälvens kalla vatten samt slutligen en mils löpning på Lidingö i Tjejmilen. Jag har även tagit mig runt Stockholm Marathon, vilket jag nog är ännu stoltare över.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Sport

Kommentera

