Varning för bantningsindustrin!!!

Idag skulle jag gjort mig bra som Trötter. Har varit trött sedan jag gick upp tidigt i morse för att parkera om bilen. Hade ställt väckarklockan på väckning till 07.38. Varför just 38 var att jag inte orkade hålla in knappen längre, utan släppte och då stannade den på just 38.

När jag ändå var uppe passade jag på att kolla om det fanns en ledig tvättid så tidigt på morgonen. Visst fanns det det och jag var uppe och hämtade tvätt till två maskinerna. Sedan illvrålade magen att den ville ha mat vilket den fick.

Ett tu tre kände jag av tröttheten, den bara hoppade på mig och gjorde att jag nästan inte kunde hålla ögonen öppna. Men eftersom jag skulle till sjukgymnastiken på förmiddagen var det inte läge för mig sova.

Har tittat lite på ”Vi äter oss till döds” ett program om viktproblem i vårt samhälle. Dagens program handlar om just bantningspreparat. Visste du att vi i Sverige köper bantningspreparat för över tjugosex miljoner kronor i månaden, det blir drygt en kvarts miljon per år. Det är mycket, verkligen mycket pengar. Jag blev skrämd över att det är så mycket. En kvinna i programmet var nära döden av hepatit som höll på att slå ut levern helt för att hon köpt och ätit tabletter. Tur för henne att hon bara åt halva kuren.

Jag har fått ett antal olika reklambroschyrer om bantningspreparat. Alla antar jag var bluff med anledning av vad de sa i programmet.
För det första, det finns en form av garanti på återköp dock utan adress eller bara en telefonsvarare.
För det andra, det är medicinskt garanterat med en eller flera läkare, läkarna är inte alltid läkare ens eller kanske verksamma i länder långt här i från.
För det tredje, utan att banta och utan motion, dock står det ofta i det finstilta att man bör röra på sig och äta bra mat.
För det fjärde, det finns för det mesta före- och efterbilder.
Och så vidare… Reklambladen är ofta glättiga och påkostade för att vi helt enkelt ska falla för det.
Visst jag erkänner att jag suttit och tittat i dessa broschyrer, men samtidigt konstaterat att det låter för bra för att vara sant!

Kära medmänniskor låt ER inte luras. Viktkontroll är ren matematik. Ät inte merän du förbrukar!

1 kommentar

Filed under Allmänt, Bantning

One response to “Varning för bantningsindustrin!!!

  1. Syster Yster

    Precis vad jag anser. Det handlar om in och utgifter 🙂
    Kram

Kommentera

