Balsam för både själen och kroppen

Började dagen med att gå på konstutställning. Det var hur trevligt som helst. Men framför allt var det roligt och spännande att för första gången se några av min fasters verk. Min bror har försökt att beskriva hur hennes tidigare tavlor sett ut, men blev själv överraskad idag då de inte alls såg ut på det sättet som han beskrivit dem.

Den tavlan jag gillade mest var från strandvägen och inte en akvarell som hennes övriga tavlor. De andra tavlorna var av slaget med mera rena vackra färger och lite mera exprimentellt kändes det som.

Övriga konstverk var vackra och fina. Det var några tavlor jag skulle kunna tänkt mig att köpa men de var givetvis redan tingad, men å andra sidan var skulle de få plats här hemma. Sambon och min bror fastnade för samma tavla, men ingen av dem köpte den. Däremot köpte min svägerska ett glaskonstverk att ställa i fönstret.

Det fanns hur mycket som helst att titta på men de som var häftigast var insekter gjorde i storleken cirka en meter höga och en man som sågat i stora trädstammar med motorsåg och en föreställde en människa ståendes lyftande en stor trädel över huvudet.

En man gick omkring och spelade gitarr och sjöng, visst det var kanske trevligt i fem minuter eller så men inte i en timme. Han hade även en lite monter med sina målade konstverk.

Efter att ögat fått näring var det dags för våra magar eftersom de redan börjat knorra. Vi valde gemensamt att det fick blir Stallmästargården, dels för att de serverar god mat där, enligt bror och svägerskan. Jag själv har aldrig varit och ätit där, sambon har varit där på julmiddag någongång på stenåldern.

Stallmästargården ligger som en liten juvel nere vid vattnet men ändå nära till stan och motorvägen. Vi fick ett bord där man kunde se ut över vattnet där en svan gled fram och ett antal kanotister paddlade fram i sakta mak. Förrätten hoppade vi över och gick direkt på varmrätten, men innan maten serverades fick vi en lite pumpasoppa för att väcka smaklökarna, jag tyckte inte den var god men de andra verkade gilla den.

Till huvudrätt beställde jag röding som var helt underbar, min svägerska beställde samma. Bror åt en blodig entrecot och sambon en inte blodig fasan. Till det var vi värda en efterrätt, jag valde en choklad… någonting, det var en kladdkaka som tillagade precis innan servering och var mycket rinnig inuti, de andra beställde sorbe och osttallrik, vilka var goda vad jag kunde förstå.

Kunde bara konstatera att det alltid är lika roligt att umgås med min bror och hans fru. Jag skulle tro att det är en av de få gångerna vi träffats utan deras barn, som nu börjar bli stora. Idag var de på judoläger och hittade på en massa roliga saker.

Andra bloggar om: , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Utställning

Kommentera

