Svensktoppen på engelska

Vad är nu detta?

Jag satt och smålyssnade på radion som vanligt då jag intog min frukost och läste och bläddrade lite slött i tidningen. Då jag upptäcker att jag lyssnade på Svensktoppen. De firade att ”Du är min man” legat på Svensktoppen 143 veckor och längst av alla låtar. 143 veckor är nästan tre år, det är länge det. Helt otroligt att en låt kan ligga kvar så länge. De som framför denna långliggare är BAO (Benny Andersson Orkester) med Helen Sjöholm. Jag hörde inte hela låten och kan egentligen inte säga om det var en bra eller dålig låt, men det jag hörde var inget vidare enligt mitt tycke och smak.

Vad jag mera upptäckte var att de sjöng på engelska! Får man göra det numera? Snacka om att bli överraskad, jag trodde i mitt stilla sinne att på Svensktoppen sjöng man på svenska, punkt slut. Fyra av de låtarna som låg på topp tio var på svenska resten på engelska. Och av utmanarna var bara två på svenska.

Vart är vi på väg? Håller det svenska språket på att försvinna?

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar

Filed under Allmänt, Musik

One response to “Svensktoppen på engelska

  1. Syster Yster

    Nja det är så att det ska vara skrivet av en svensk eller sjunget av en svensk.
    Det ska finnas svensk anknytning!
    Du är min man är något av en ”symbollåt” för min man och mig!
    Ha det vårgott

Kommentera

