Ännu dyrare att äga sin bil

Nu ska vi bilägare drabbas igen. De ska höja trafikförsäkringen med minst 700 kronor per helår, läste jag på DN. Höjningen ska ske från och med den förste juli i år.

De förare med vad de kallar högt riskbeteende kommer att få en ännu högre höjning. De med stort riskbeteende är bland annat motorcykelförare samt yngre män i storstäderna. Det innebär att yngre tjejer/kvinnor i storstäder inte tillhör kategorin med höjt riskbeteende. Däremot drar de alla mc-förare över samma kant oberoende av ålder eller om det är män eller kvinnor.

Anledningen till höjningen är ett första steg i en kommande reformera av trafikförsäkringen. Syftet är då att de trafikrelaterade kostnaderna för diverse olika ersättningar däribland sjukpenning, sjukersättning, ska betalas av trafikförsäkringssystemet och inte av socialförsäkringssystemet som idag.

Snart antar jag att det är billigare att inte äga någon bil och att det är dit någon vill att vi ska komma. Förvisso är denna höjningen enligt vad jag förstått en bra höjning eftersom den är till för de som skadas i trafiken. Sedan är frågan hur det ska regleras för att det ska bli rättvist också.

Samtidigt är Vägverket fortfarande inne på sin nollvision, det vill säga att inga skadas eller dödas i trafiken. Hur nu det ska bli möjligt, vet inte jag. Men visst är det bra att det skadas färre och färre i trafiken, samt att det dödas färre för varje år som går. Men att komma ner till noll verkar omöjligt att uppnå. Enda möjligheten är att det inte framförs några fordon på våra vägar eller att vägarna på något sätt byggs in.

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer

Filed under Allmänt

4 responses to “Ännu dyrare att äga sin bil

  1. Hej Akson .
    Ja du man blir inte glad. Får se om man kan behålla bilen längre. Vi som bor i små orter i glesbygd har ju ingen busstrafik eller t-bana så det är illa. 700 kr är inte klokt ju De höjde ju förra året vid sommartid vill jag minnas .Ang nollvisionen så är det dit de vill ha oss antagligen Jag får väl krypa till affären sen ta kassarna på ryggen krypandes hem. Närmsta affär är ju 3 km enkelt krypande. orkar inte gå på kryckor hela vägen o då kan man inte bära något heller Så jag OGILLAR dessa höjningar som du förstår.

  2. Min tips är att du, Filifjonkan, som vad jag förstått bor lite på landet är att du köper en stark häst och säljer bilen. Eller så får hästen dra bilen, tror inte att du behöver betala skatt och försäkring då, men jag misstänker att du måste ta bort motorn.

    Men som sagt, det är mycket pengar de vill ha av oss bara för att få köra våra bilar på vägen. Funderade ett tag på terränggående men det blir nog jobbigt i längden att bara köra på åkrar och genom skogar. 😉

  3. Hmm ja du kan ha rätt där faktiskt,,,fnissar jag får ju då med gödsel till mina rabatter samt gräsmattan klippt av Pålle. Kolla in apropå dataanvändning nu på min sida hos generalen så skall du se något.

  4. Reglerna är mycket konstiga. Jag undrar vem som har tänkt ut dem.

Kommentera

