Gör något gott – halshugg en mördarsnigel!

Nu är Telia ute i blåsväder, igen. Sambon skulle kolla sina mejl igår men det funkade inte alls. Efter familjegemenskap igår eftermiddag hörde vi på nyheterna att Telias mejlsystem kraschat. Och att ingen kom åt sina mejl, varken att ta emot eller att skicka. Så alla Telia-kunder fick inga Påsk-hälsningar! Undar på att de ibland kallas felia. Mer om problemen. Jag konstaterade att det är tur att det funkar för det mesta och att det inte brukar vara något strul med telefonlinjerna.

Det finns många företag som vill att man ska byta till dem för att de är så himla bra i jämförelse med Telia. Mesta dels är det prisskillnaden de brukar påkalla. Men jag tänker inte byta, jag trivs med Telia och har inte haft några som helst problem med dem. Dyra, nja det är en smaksak. Om det strular med ett annat bolag skulle jag tro att det blir dyrare. Några bekanta och även mina föräldrar har bytt. Givetvis fick samtliga problem med sina nya teleleverantörer. Och samtliga byte tillbaka till.

Men även sjukhuset i Huddinge har haft problem i helgen, stora problem. Sjukhuset blev utan ström i en timme. Inte bra alls, men visst det finns back-uppers men det var visst strul med även dem. Dock fungerade strömmen både till röntgen och akuten, men däremot var de strömlösa på intensiven och på operation. Respiratorer fick drivas manuellt, jag kan se hur man stod och handpumpade för att de som låg i resporator skulle överleva. Men det är svårt att föreställa sig att ett stort sjukhus med sjuhundra platser blir utan ström och helt mörklagt. För att sedan drivas av reservkraft. Det innebär att många platser på sjukhuset är det helt mörkt. Läs mera om strömavbrottet.

Jag har jobbat på sjukhuset i Växjö och det var stort det. Många mörka och trånga kulvertar. Och en massa hissar också. Undar om hissarna fungerar under ett strömavbrott? Jag jobbade som vaktmästare och hittade i stortsett överallt på detta stora sjukhus. Och bara tanken på att ström skulle försvunnit där är inte ens tänkbart. Det skulle varit en hemsk mardröm. Men visst även de hade säkert ett stort reservkraftverk, även om det över femton år sedan jag jobbade där.

SMHI varnar för gräsbränder i Svealand och sydöstra Norrland. Samtidigt varnar SMHI för att det kommer upp till åtta centimeter blötsnö under den kommande natten. Denna snön kommer i ett område från Småland i söder och upp till Värmland i norr. Faran för gräsbränder är över i sydligaste Skåne samt på västkusten, även SMHI som gör denna bedömningen.

För den som känner sig lite mordisk eller inte gillar sniglar i trädgården är det dags att plocka fram gift och andra redskap för att slå tillbaka på mördarsniglarna. Det har denna vintern varit ett gynnsamt klimat för dem. Fast å andra sidan förökar sig mördarsniglarna i så hög takt att de även om det är en kall vinter når upp till normalnivå. Så det spelar egentligen ingen roll hur många de är från början. Effektivaste sättet att avliva en mördarsnigel är att halshugga dem med en spade eller liknande verktyg. Om de halshuggs överlever inte deras ägg. En annan metod är att salta ihjäl dem men det krävs stor pricksäkerhet för att de ska dö av saltet. För den som är intresserad finns det mera att läs här. Jag inser det att ibland är det skönt att bo i lägenhet. Och skulle jag känna att jag behöver mörda en eller annan snigel är det bara att gå ut och leta upp en lämplig snigel. Men jag skulle inte tro att det är aktuellt!

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

11 kommentarer

Filed under Allmänt, Djur, Internet

11 responses to “Gör något gott – halshugg en mördarsnigel!

  1. Mia

    Det är hemskt att mörda dem med salt. Jag provade en gång. Saltet gör att de liksom förtvinar framför ens ögon, det är som att hälla frätande syra på dem. De vrider sig i kramper och försöker springa iväg.

    Jag började nästan gråta. Tur att jag vanligtvis bor i lägenhet.

  2. Då låter det humanare att halshugga dem direkt.

    Undras om det finns något som är mera humant än halshuggning?

  3. Sursnigeln

    Bra att vet allt om mördarsnigeln – utom hur den ser ut!! Hur fan kan man döda den om man inte har en aning om dennes utseende?
    Korkad av författaren inte att ha någon bild!

  4. skulle jag känna att jag behöver mörda en eller annan snigel…

    uppsök mig

  5. Filifjonkan säger ilsket: jaa då jag mördar gärna en sådan snigel Har haft ihjäl tusentals under åren.(så finns det en varm plats i livet efter detta så hamnar jag där) Ni som inte vet hur en sådan snigel beter sig skall få en liten beskrivning här: På morgonen runt gryningen i daggen så ser det ut som hela din gräsmatta är nedbajad av hundar, de ligger ungefär axel vid axel, Går du ut då så halkar du ofelbart i backen för om man kliver på dem är de halare än ett bananskal, De äter rent och med rent menar jag ett grönsaksland som är fullt med grönsaker ser på kvällen ut som en nysådd åker alltså ingenting kvar nada..det är tomt. Sitter du vid ditt trädgårdsbord och läser så kollar du i kaffebrödskorgen ja då de kan ligga där i då med om du inte haft koll. De klättrar upp på mina vita husknutar på mornar och kvällar . Tittar du ut så ser du på trädgårdsplattorna ett hundratal som bara går förbi och dessutom klumpar ihop sig som ett råttbo. Du blir alldeles slemmig av dem och de är tumtjocka och kan vara mellan 10.-15 cm långa raringarna.Rensar du i rabatterna så rätt som det är så får du en slemmig halvkall grej i handen, Vid regn så drar de sig ut mot asfalten på trottoarerna så man kan inte gå där.De ynglar av sig i rasande takt och dessutom kalasar de på varandra med,Nu vet ni som inte vet hur en spansk skogssnigel beter sig. Man blir aldrig av med dem.

  6. Fy sjutton Filefjonkan!
    Det låter verkligen vidrigt. Ibland kan man vara glad åt att bo i lägenhet.

  7. Har trott att jag bara haft en eller annan av mördarsniglar i min trädgård.Vinbärssniglar har jag haft och har fortfarande.Men så i går kväll,efter regnet och efter att jag sått nytt gräs på ny jord på en yta av 3×6 m så hade jag massor med de bruna dj-a i alla dess storlekar,från 1cm till 7cm stora/långa.Det bara ‘kryllade’.Sitter idag och letar efter tips på hur jag ska bli av med dem.Jag har ingen lust att halka i min trädgård. Det pratas om järnfosfat,ölfällor,salt och fossilmassa .Jag börjar tro att det kanske är bäst med krossade skal som gör att sniglarna undviker att krypa här – men vad kostar det?

  8. Krossade skal tror jag inte hindrar dessa hala, slemmiga odjuren. Syster Yster har testat att ställa ut fat med rödvin respektive öl och det verka som om odjuren gillar mest vin. Samtidigt kan man hoppas att de dör lite lagom påverkade.
    Annars återstår alternativet att halshugga dem, vilket verkar vara den mest effektiva metoden vad jag förstått. Men det krävs att ha modet att göra det.
    Lycka till!

  9. Pingback: Fortsätt att göra något gott - mörda fler mördarsniglar « Nyårskalendern

  10. Bödeln

    Alltså, jag har asen hos mig. Jag saltar ett 100-tal varje vecka, älskar att se dom lida dom små äcklena

  11. Daniel Knudsen

    Hej

    Jag har listat ett antal metoder för att bekämpa mördarsniglarna på min site.

    Välkommen

    http://snigelfritt.com

Kommentera

