Nu har våren tagit oss i sitt grepp!

Den stora björken utanför sovrumsfönstret har fått små löv nu, och den något mindre björken vid sidan om har också fått något man skulle kunna kalla löv men de är så små ännu. Men jag misstänker att båda träden kommer imorgon att ha fullt utvecklade blad. Det innbär att det är mycket pollen i luften nu. Hur mycket pollen det är i luften mäts på sexton stationer runt om i landet. Men man kommer inte så långt med så få stationer utan många områden i landet blir det generella antagande. Läs mera om detta här.

Detta innebär att det inte blir någon vädring av sovrummet på ett tag. Men jag brukar förvisso öppna fönstret en lite stund lite senare på kvällen, och lägga något över min kudde för att försöka förhindra pollenet att landa just där.

Jag var ute på en helt underbar promenad igår kväll. Knallade iväg vid halv sju ungefär. Gick längst vattnet hela tiden och hade givetvis kameran med mig i högsta hugg. Men passade på att njuta av våren och livet i den sköna och ljumna kvällen. Efter en stunds promenerande stötte jag på en engelskman som stod och fiskade, han hade samma dialekt som den ”Nakna kocken”, så det var inga problem att förstå vad han sa.

Engelskmannen ropade på hjälp först förstod jag inte riktgit vad det var han ville, men sedan förklarade han att han behövde en krok som han hade i en av sina väskor. Han hade fått en gädda på närmare fyra kilo. Ett att jag tagit några bilder på fisken så ville han att jag skulle ta en bild på honom och gäddan med hans mobil. Givetvis hjälpte jag honom med det.

Gädda släppte han tillbaka i vattnet efter många om och men, den var visst urstark i käften och stretade emot då han skulle ta bort draget. Sedan släppte han tillbaka den i vattnet.

Min promenad gick vidare till en lite sjö i närheten och även där stod det några och fiskade med de hade inte samma fiskelycka som engelskmannen. På vägen tillbaka passerade jag engelskmannen igen och på den korta stunden hade han fått upp ytterligare två fiskar som han lämnat tillbaka i vattnet igen.

På vägen hem igen träffade jag en Ålänning som bodde i närheten. Han hade läst att det skulle finnas bävrar i närheten. Och det stämmer bra det, bävrarna har byggt ett bo i närheten och man kan på dagarna se deras nattliga aktiviteter, de har gnaggat på några träd. Men det var som några hundägare sa att bävrarna visar sig först då det blivit mörkt.

Min promenad var tidsmässigt uträknad så att jag skulle vara ute då solen gick ner och jag hade räknat rätt. Det var en vacker och underbar solnedgång. Även om solen envisades med att försöka gå i moln. Men jag kom hem med många vackra och fina bilder. Bildbevisen kommer ut under dagen.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt

Kommentera

