Hur är det möjligt?

Nu har det hänt igen!

En galning har gått lös med skjutvapen på en skola i USA. Det ska visst vara den värsta dödsskjutningen som förekommit. Trettiotre döda och runt ett trettiotal allvarligt skadade, det är troligt att siffran för döda kommer att stiga, antar jag. Gärningsmannen tog sitt liv. Varför genomför man ett sådant fruktansvärda dådet i en skola? Mer eller mindre ofattbart för mig. Läs om dramat på Virgina Tech här.

Skolan är ett tekniskt universitet i Blacksburg, Virginia Tech som skolan heter ligger i staten Virginia på östkusten av USA. 

Så mycket sorg och rädsla detta föder. Jag tänker på alla kamrater och alla andra på skolan, så fruktansvärt! Tänk alla föräldrar och partners, för det var inte enbart elever som sköts ner utan gärningsmannen sköt skoningslöst rakt in i klassrummen och sköt ner så många som gick.

Läs om Erin som spelade död och överlevde skottdramat. Ytterligare tre i hennes klass av tjugofem gjorde detsamma och var de enda som gick ut ur sitt klassrum.

Den tidigare mest uppmärksammade skolskjutningen i USA är den i  Columbine High School, Littleton, Colorado. Där dödade två tonårspojkar, tjugonde april 1999, tolv elever och en lärare efter dådet tog de sina liv. Men dödskjutningarna på en Amishskola i Pennsylvania 2006 där fem flickor sköts ihäl dök upp i mitt huvud då jag såg rubriken i tidningen. Fler uppmärksammade skottdraman på skolan kan du läsa om här.

Under tiden jag läst det fruktansvärda som hände igår på Virgina Tech har jag funderat på om det är möjligt att detta kan hända i Sverige. Jag har inte en aning om det är möjligt eller inte. Och detta skrämmer mig ganska mycket att det finns en liten eventuell möjlighet att detta skulle kunna hända även i Sverige.

Andra bloggar om: , skottdrama, , , , , ,

6 kommentarer

Filed under Allmänt

6 responses to “Hur är det möjligt?

  1. Godmiddag.
    ja det var hemskt detta i Virginia. Men jag tror det kan hända i Sverige med skulle inte förvåna mig längre Man är ganska luttrad numera. Man vill snart inte höra mera nyheter det är bara elände elände elände, Dagens dos med andra ord. Värst är att man blir tillvand läs blasé.
    Se bara på Rosengård. Där kastar de sten på brandkåren som kommer och släcker det de tänt på va! Hemskt. Man undrar om det finns några spärrar kvar hos de unga eller folk i allmänhet?

  2. Niklas

    Klart det kan hända i Sverige. Tyvärr!

  3. Mia

    Det är bra en fråga om tid innan det händer i Sverige.

    De allra flersta dödskjutningar på amerikanska skolor har varit ett resultat av att förövaren blivit mobbad under flera år.
    Mobbning, som vi alla vet, händer här också och vi vet även att både skolor och myndigheter är väldigt dåliga på att hantera saken.

    Bara att räkna minuterna. Snart kommer det.

  4. Godmorgon Akson
    Ja detta elände usch man blir ledsen och upprörd vad kan få en människa att bara komma på tanken och att sen gå från tanke till handling! Kan bara vara en sjuk hjärna.Men det värsta är att det finns gott om sådana lösa i alla länder numera.Är oroad tror att det är inte långt till att det kommer att ske i Sverige med vi är på god väg.

  5. Men fy vad hemskt. Jag hade faktiskt inte hört detta förrens jag läste det nu på din blogg. Men fy!

  6. Den så kallade ”Intifadan” i Rosengård i Malmö är delvis ett uttryck av detta också. Men jag tror inte att vi ska oroa oss för mycket. Visst finns risken att det finns en galningen att börja skjuta vilt runt omkring sig, det har vi sett tidigare i Sverige. Men våra svenska vapenlagar, tror jag, gör att det är betydligt svårare att få tag på ett handeldvapen. Fast den som verkligen vill ha tag på ett vapen får givetvis tag på ett, på ett eller annat sätt.

Kommentera

