Ännu inget lyft för flygvärdinnorna

Det strejkars i Danmark, flygvärdinnorna och även deras manliga kollegor vägrar att arbeta trots att arbetsdomstolen sagt att de måste börja arbeta igen. På SAS danska hemsida kan man läsa att nästan all trafik från Köpenhamn är inställd fram till klockan 14.00. Vad som händer därefter vet nog ingen.

Den strejkande kabinpersonalen vill ha ett avtal med SAS. Läs mera på SvD.se om den danska strejken här. Strejken har påverkat avgångar från Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg. Man räknar med att tretusen personer blivit strandade i Sverige. Medans det är närmare tjugotusen som blivit drabbade på Kastrup.

Här (SAS danska hemsida) hittar du de avgångar som är inställda från Kastrup, Köpenhamn.

Jag kan bara konstatera att det är påverkar många och uppmärksammas mera i media då flygpersonal strejkar. Byggnads strejk här i Sverige påverkar även många eftersom det blir många förseningar, men jag märkte inte av det särskilt mycket i medierna. TV rapporterade inte mycket om det, och det skrev inte mycket om det i tidningarna heller, eller så läste jag fel tidningar.

Men nu när den danska kabinpersonalen gått ut i strejk så märks den på ett annat sätt. Mestadels i TV där vi får se bilder på alla människor som inte kommer med sina flyg som de planerat göra.
Jag tänker på alla de som inte kommer iväg till sina semestrar som de betalat dyra pengar för. Får de pengarna tillbaka eller?
Men vad händer egentligen nu då arbetsdomstolen ålagt dem att återgå till arbetet och de fortsätter att strejka?

2 kommentarer

Filed under Allmänt, Flyg

2 responses to “Ännu inget lyft för flygvärdinnorna

  1. Det känns kluvet faktiskt är inte så positiv till deras strejk faktiskt,Det slutar väl med uppsägningar för mer personal pengarna går ju åt för Sas som tappar marknadsandelar med. Sen har de inget jobb alls att gå till, Och som du sa alla semestrar eller arbeten eller annat som folk skall iväg på vem betalar det? Skulle min semester bli förstörd så skulle min kravfaktura gå till flygvärdinnornas fackförening 😦

  2. Precis vad jag undrade över. Vem betalar tillbaka mina pengar som jag köpt min semesterresa för? Inte kommer deras fackförening att betala tillbaka den, inte heller flygbolaget. Så vem blir det?

Kommentera

