Bor du i en stad med hög löneutveckling?

Bo du i Haparanda, Pajala, Kiruna, Överkalix eller Älmhult? I dessa kommuner och regioner ökar lönerna starkast. Allra mest i Haparanda med Pajala på en andra plats.

Troligtvis är det så att det nyöppnade IKEA i Haparanda vid den finska gränsen har inneburit ett kanonlyft för denna regionen. Eftersom det känns lite konstigt att läsa om dessa fyra nordliga samhällen och ett tu tre dyker Älmhult upp som ligger i skogarna i Småland. Det kan bero på att Älmhult är det svenska fästet för IKEA men också att det finns många småindustrier i området, detta kombinerat med uppfinnarandan som råder i området så kanske det inte är så konstigt att hitta Älmhult där.

De fyra första städerna i Lappland har jag aldrig varit i. Men i Älmhult har jag varit många gånger, dels för att min mormor och morfar bodde några mil utanför men också för att jag fortfarande har bekanta som bor i detta området. Har till och med för mig att några/någon av dem arbetar i just Älmhult.

Även om det är så att det är mycket stor tillväxt i dessa samhällen har jag inget intresse av att flytta dit, om de nu inte skulle erbjuda mig ett kanonjobb. Läs om ditt samhälle/region finns med i listan som gjorts av ”Dina pengar”.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

1 kommentar

Filed under Allmänt, Samhället

One response to “Bor du i en stad med hög löneutveckling?

  1. konstigt att lönen beror på området man bor i

Kommentera

