Extremt väder eller bara varmt och skönt

Det ska tydligen bli en varm och skön sommar, eller som FN-experter spår, det ska bli en extrem sommar. Läs mera om den extrema sommaren som FN varnar för.

Jag som då tycker om sol och värme blir glad åt att det ska bli en njutbar sommar. Sambon som då inte gillar värme och sol så särskilt mycket tycker inte att det ska bli så trevligt, planerar att köpa ytterligare någon/några fläktar.

Om jag ser till den tidiga vårvärmen som kommit, kan det inte vara så särskilt bra för miljön att det kommer så här tidiga värmeböljor. Om man ser till centraleuropa så är där nästan trettio grader varmt och många är rädda för gräsbränder men också för att vattnet ska sina till de vattenkraftverk som producerar elen som används.

Redan nu kan man se att vattennivåerna i bland annat floden Po i Italien ligger sex meter under den normala vattennivå. Den låga vattennivån medverkar till att jordbruken runt dessa områden är hotade men även att det blir mycket skadeangrepp på grund av torkan.

På Sicilien och i de södra delarna av Italien har även tropiska sjukdomar börjat spridas, bland annat malaria. Detta till följd av den ökade värmeökningen.

Förr i tiden så brukade man ibland kunna läsa av vädret med hjälp av sina erfarenheter av naturens skiftningar men det verkar som om allting är helt annorlunda nu. Men den gamla hederliga Bondepraktikan kanske fortfarande stämmer.  

Föe bondepraktikan säger så här om april månad ”Mars torr, april våt, maj kall fyller bondens lador all. Men april torr och ren är bonden till stort men” säger gamla Sibyllæ Spådom. Man ska hålla koll på de tre sista dagarna i april eftersom man då kan få en aning om hur juni, juli och augusti kommer att bli. Vi får se om det stämmer med vad bondepraktikan säger.

Jag kommer ihåg en vår då det var så skönt men hela juni var det kallt och regnade i stort sett varje dag. Om jag inte minns helt fel var det 1994. Om det var samma väder i hela landet vet jag inte, men där jag befann mig var det inget roligt att vara den sommaren. Som jag minns det var det runt tio grader hela juni men att det sedan i juli och augusti blev något varmare och inte fullt så mycket regn. Men badade gjorde jag – eller om det var sommaren därpå?

Frågan är om jag som enskild individ kan göra något åt detta extrema väder?
Kommer vi att få ett mera tropiskt klimat i centrala Europa? Och vad innebär det för oss här uppe i Norden?

Ja, det det är många frågetecken som dyker upp i mitt huvud.

Andra bloggar om: , , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Samhället

Kommentera

