Jordgubbarna kommer tidigt i år

Är det någon merän jag som gillar färska nyplockade svenska jordgubbar? Säsongen för dessa goda och saftiga små röda bären kan bli förändrad denna sommaren men kanske även i fortsättningen beroende på klimatförändringar. Detta läste jag på denna sidan.

Vanligtvis plockas jordgubbarna runt och efter midsommar, och sedan fram till augusti. Men nu befarar man att jordgubbarna kommer att vara slut till midsommar. Vilken katastrof! Jag och många med mig vill ha färska svenska jordgubbar att äta till midsommar, samtidigt bör det finnas en jordgubbstårta som är fullproppad med jordgubbar på midsommarbordet.

Då jag var yngre kommer jag ihåg att när gästerna kom på midsommaraftonseftermiddag var det kaffe och mammas hembakta jordgubbstårta. Det var nästan ett måste att det skulle vara på detta sättet. Vi åt jordgubbstårta och njöt av att det äntligen var sommar.

Jag har även minnen av ett av mina första sommarjobb. Jag var då tretton år och ville göra något enkelt, visste inte då hur slitigt det var att plocka jordgubbar. Mamma fixade fram så att jag fick åka till grannbyn och plocka jordgubbar. Första morgonen hade jag en kompis med mig, men hon tyckte att det var för tidigt att gå upp innan klockan fem. Men mamma eller pappa skjutsade mig snällt dit och jag plockade med de andra plockarna. Sedan cyklade jag de sju kilometrarna hem.

Första dagen gick det inget vidare och jag hade ont i ryggen och var trött som bara den. Men efter att ha studerat hur de andra plockarna, mestadels tanter, plockade. Lärde jag mig så småningom tekniken för att plocka dessa goda sommarbären på ett snabbt och effektivt sätt. De få gånger jag plockar nu tillämpar jag samma teknik, men det är inte samma tempo nu.

Nu kan man äta jordgubbar året runt, det finns jordgubbar i butikerna men de är inte svenska. Jag tycker inte att de utländska jordgubbarna smakar på samma sätt som våra svenska goda. De jordgubbarna jag åt sist var riktigt goda för att inte vara svenska. Är man som jag uppvuxen med att äta runt en liter eller mera jordgubbar per dag under säsongen så kanske man blir lite av en finsmakare på just jordgubbar. Även om vi åt så mycket/lite så fick jag aldrig nog utan jag tyckte det var gott och tycker det fortfarande. Prova med skivade jordgubbar på Rågi-knäcke, mumsigt gott.

Nu längtar jag till att få tag på de första svenska jordgubbarna och njuta av dem. Solvarma jordgubbar som är nyplockade är helt klart det bästa man kan äta.

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Traditioner

4 responses to “Jordgubbarna kommer tidigt i år

  1. Godmiddag Akson. Det är samma stuk som du skrivit på mina jordgubbsäventyr.Det som skiljer är knäckebröd med jordgubbar,,,fnissar har inte prövat.Men kanske skall jag göra det Oroande om de tar slut före midsommar
    inte bara oroande katastrof till och med ,är som att inte få gräslök till matjesillen ju!
    De frysta är inte samma sak alls. Eller de på vintern i affären från utlandet. Man kan lika gärna måla gurkan röd då och säga den är jordgubbar lika smaklös.
    Ha en trevlig helg med dig .Vi syns…..

  2. Mmmmmmm…….snart är vi där! 🙂

  3. Madge

    Hej! Jag gillar jordgubbar………. De är söta.!!!!!!!!!

    YEAAAA

  4. Crasula

    Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Jordgubbar……………………. SÖÖÖÖTTTTTTTTTT

Kommentera

