Storbonde med många uppdrag

Göran Persson ska bli pr-konsult, detta går att läsa i SvD-nätupplaga. Vill du läsa det hittar du artikeln här. Jag som trodde att Göran Persson var nöjd med att fortsätta sitt liv som storbonde på sin gård i Sörmland. I artikeln går att läsa att Persson kommer att arbeta som pr-konsult ett par dagar i veckan. Och jag som trodde att det krävdes merän heltidssysselsättning om man ska driva en gård.

Det är i varje fall vad jag förstått av mina tidigare erfarenheter från min morfar och morbror. Men visst det var ingen stor gård utan bara en medelstor gård i det djupaste av Småland med en tjugo kor och massor med skog.

Men å andra sidan är det en gigantiskt stor gård finns det ett visst antal anställda som sköter det mesta på gården, det krävs inte av storbonden att han/hon känner till varje ko eller gylta. Jag tror inte ens att Persson kommer att vara med under skörden.

Det är en så trevlig och rolig tid, man jobbar sig svettig och det är dammigt. Men höet måste skördas torrt och ska in under tak innan regnet anfaller. Undra hur många gånger jag hjälpt mina föräldrar att köra in höet under extrem tidspress. Det var en verklig familjeangelägenhet. Jag kom hem, min bror kom hem och alla hjälptes åt att bärga höet för att det skulle komma in torrt.

Jag minns ett år då regnet hängde i luften hela tiden då vi var ute och balade sista höet. Precis när pappa backat in släpet med höet släppte himlen loss och det regnade småspikar. Gissa om vi dansade regndansen i regnet med kläderna på och därefter hoppade vi i dammen och badade, fortfarande med kläderna på. Alla var trötta men glada för att allt höet kommit in torrt. Ungefär en vecka efteråt kändes det i kroppen av att jag slitit med de tunga höbalarna.

Hur man gör nu för tiden har jag inte en aning om? Men på ett eller annat sätt måste höet balas. Förr fanns det inga stora vita rundbalar på åkrarna, men nu finns de över allt. Om de innehåller hö eller inte vet inte jag.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar

Filed under Allmänt, Förr i tiden, Samhället

One response to “Storbonde med många uppdrag

  1. Ja du jag gissar att om Persson skall ha råd att ha det där kvar så får han nog jobba Han behöver säkert pengar som alla andra. Det kanske sinar i hans skåp och lådor nu.
    Sen som du sa så tror inte jag heller att han dammar ner sig i höskörden, Filifjonkan var med på den tiden när man trampade i lasset med hästen spänd framför och lade upp det i vagnen med stora tjugor vassa. Det satt på hässjor där man först hade hängt upp det på tork
    sen kört in det på höskullen, och fy farao vad det kliade på kroppen sen om kvällen när man duchat sig man var rödprickig efter alla strån som kommit in på bara skinnet damm in i näsan. Men ont i kroppen huga men så gott det smakade när någon kom med kall hallonsaft hemgjord och kaffekorgen med rejäla mackor Ja det var tider det,Då hade inte bönderna ännu skaffat traktorer.Någon i byn hade som man fick be när det var att fara till kvarnen och mala

Kommentera

