Jag trivs bra där jag bor

Mina favoritoperasångerska Birgit Nilsson, som dog på juldagen för ungefär arton månader sedan, ska nu få en allé uppkallad efter sig. Denna ligger vid Kungsträdgården i huvudstaden, den östra allén, och kommer att heta Birgit Nilssons allé. Även Jussi Björling en av våra mest kända operasångare har även han en allé uppkallad efter sig i Kungsträdgården, Jussi Björlings allé. Läs mer här.

Det kommer att bli dyrare att åka kommunalt nästa år. Idag kostar ett månadskort på SL sexhundratjugo kronor, detta ska höjas nästa år. Hur mycket det kommer att kosta framgår inte av artikeln jag läst. Läs själva här eller på denna sidan.

Men hur ska detta nu gå till då? Från och med augusti i år ska trängselskatten återinföras (det var vad regeringen föreslog i mitten av april) Jag har inte hört något mera om detta och antar att det blir så, tyvärr. Mer om trängselskatten här. Vad det kostar? Vilka som är undantagna? Med mera, läs om du är intresserad.

Själv tycker jag att det är uruselt att först höga månadskortet för att åka kommunalt och sedan inför trängselskatten igen. Denna skatt som vi folkomröstade om. Vad jag minns var det ganska lika på mellan JA och NEJ sidan. Men att regeringen fick avgöra vilket det skulle bli. Och när de fick sitt bestämma vilket blev det ett JA till att återinföra trängselskatten. Inget jag gillar direkt, men jag får stilla tiga och betala de få gånger jag passerar tullarna.

Fortfarande stiger priserna på bostadsmarknaden i Stockholm. De senaste tolv månaderna har bostadsrätterna blivit tjugoen procent dyrare. Läs artikeln på SvD eller på DN. Bopriserna snittar nu på över femtiotvåtusen kvadratmetern i innerstan. Frågan är vart ska detta sluta eller kommer det att stiga och stiga? 

Jag borde kanske flytta någon annanstans där man inte har trängselskatt och där det inte är så dyrt att åka kommunalt. Skulle tro att jag får betydligt mycket mera att bo i då också, med tanke på vad dagens kvadratmeterpris är. Ett hus på landet med långt till närmsta granne. Där skulle jag kunna spela Birgit Nilsson högt så att det skallrar i fönsterrutorna. Men jag bor bra där jag bor nu och vill inte flytta. Men ibland känns det som om det är det enda alternativet.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

9 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Boende, Resor, Samhället

9 responses to “Jag trivs bra där jag bor

  1. Godkväll Akson: Att bo i Byhålan innebär att det finns inga trafiksignaler som lyser rött inga parkeringsvakter, Aldrig några bilköer, Du kan parkera utanför till o med systembolaget en fredag eftermiddag det finns platser.I byhålan kan du ringa o de kommer hem med en tv till dig så kan du gå ner o betala när du har tid 3 veckor senare tx. Du kan hämta en kartong blommor 29 tagetes tx betala nästa vecka
    Tonåringarna hälsar på dig när de går förbi.Bio o sådana saker finnes i städerna en är det 3.4 mil till en är det 7.3 mil till Tåget går i byhålan. Bussar går nåt o nåt, Vi har ambulans och vi har brandkår.En jädra massa natur John Bauerskog eller bokskog eller ren lövskog vi har trolska tjärnar där du kan se Tuvstarr sitta en dimmig morgon vi har fiskesjöar kanoting samt en friluftsgård på toppen av ett berg..du får ett jättefint hus för mellan 150-500.000 stor tomt 2-4000 m2 inga problem. Det finns butiker och ett varuhus men inte som obs i Sthlm hälften så stort men finns i städerna. Vi har kusten inom ”ta med korgutflykt”
    finns barndagis o skolor kyrka o prälle
    vårdcentral dit du går och blir välkomnad som du hälsar på en väninna
    Det var alla positiviteter jag kom på just nu.Nackdelar Ont om jobb. finns i städerna kan finnas strövick i byhålan. och musik spelar du kl 02 med full volym möjligen stör du Mickel räv….heheh kommer du eller ??.

  2. Det låt nästan perfekt. Men jag måste nog fundera på det. Nackdelen är ju att det inte finns några jobb då.

  3. Akson; Ja det är en stor nackdel men det kan finnas vick som hemtjänst eller ren vård för det finns ett sjukhem ett ålderdomshem samt 3 hemmahus för förståndshandikappade med,, lite konsum och Ica samt varuhuset apotek bank glasögonaffär 2 blomsteraffärer jobba på kyrkogården… starta eget om man har idèer finns sportaffär smink och gottisaffär
    samt lastbilscentralen ja det var ett litet urval tv-affär bibliotek finns flyktingmottagnings kontor med så man vet aldrig vad för jobb som kan dyka upp 2 frissor . jaja en liten del men det finns nackdelar,,, med.

  4. Kanske skulle startra eget som it-support eller varför inte blogg-support, vad det nu är för något.

    Frissa, ja varför inte 😉 hästarna brukade bli ganska så fina men jag tror ingen människa skulle bli nöjd, förvisso brukar jag lägga upp mamsens hår på hårrullar ibland. Vem vet det kanske är en ljus framtid som hårupprullare.

  5. Pingback: Top Posts « WordPress.com

  6. Jag trivs bäst i öppna landskap – nära havet vill jag bo….

  7. Precis! Instämmer med Lundell låten.
    Fast där har jag bott tidigare och det var så ruggigt kallt på vintrarna, sommaren var det däremot perfekt. Men jag har gjort det och det var dags för något annat.
    Jag trivs som fisken i vatten nu, trots allt.

  8. I Norrland är husen billiga 😉

  9. Det är möjligt det, men finns det jobb där också?

Kommentera

