Hoppas att Turkiet vinner

En ny dag har vaknat och så även jag. När jag vaknade i morse visste jag inte om det var fredag eller lördag, önsketänkande antagligen. Det tog inte lång tid innan jag kom på att det var fredag, dagen då det nya soffbordet kommer. De ringde igår eftermiddag och frågade om det var ok att de kom i morgon det var merän ok att de kom. Men det är lite som ska göras innan de kommer, dammsuga och flyta undan.

Lyssnade lite på semifinalen i Melodifestivalen, som jag skrev i förra inlägget var det många annorlunda låtar men också många helt traditionella melodifestivallåtar. Jag orkade inte sitta och titta/lyssna på alla bidragen och var därför lite nyfiken över vilka låtar som faktiskt gått vidare till den stora Melodifestivalen på lördag. Läs här vilka som deltar i denna stora tävling i schlagermusik.

Tyvärr gick inte Danmarks Drama Queen vidare, där kan vi snacka om annorlunda. Norge och Island fick nöja sig med det framförandet av sin låt de hade igår, torsdag. På DN’s nättidning kan du även lyssna på de olika bidragen, denna sidan hittar du här.

Nu har jag suttit och lyssnat på några av bidragen. Jag erkänner att det är bättre musik nu, jag har inte sett en Melodifestival på över tio år. Anledning har varit av en ren principsak mestadels för att det var så tråkig musik, enligt vad jag tycker och det står jag för, men också för att jag anser att man inte kan tävla i musik. Nu är det bättre musik, sådan som jag gillar, men visst några av låtarna var sådan där av gamla stuket, det vill säga tråkiga och vad gäller tävlandet i musik kvarstår. Men jag kan gilla låtarna ändå eftersom de redan finns.

Låtarna jag fastnat för är Tyrkiets bidrag, Kenan Dogulu ”Shake it up sekerim”, en låt som jag gärna lägger i min iPod. Likaså är det med vårt svenska bidrag som jag hörde för första gången idag. Även Cyperns bidrag gillas, av de lite mera lugna låtarna tycker jag mest om Serbiens bidrag. Då Rumäniens bidrag började spela började mina ben rycka, det är ett mycket positivt tecken på en bra låt.

Tips på bidrag att lyssna på är de jag nämt samt Moldaviens, Polens och så mina favoriter som inte kom med till finalen Israel. Har förvisso inte hört alla bidragen, inte hela i varjefall. Jag tror att jag lyssnat på introt på alla bidragen, om inte introt får mig att vilja fortsätta lyssna fortsätter jag till nästa bidrag. Men det kan också innebär att jag hoppat över bra låtar för att introt inte tilltalade mig.

Om jag kommer att se finalen på lördag är nu frågan? Jag vet inte, men är det inget annat på TV så ja kanske, erkänner jag. Men då är det bara för att få se mina favoriter och hur det går för dem. Förhoppningsvis är en av dem vinnare också.

Andra bloggar om:

2 kommentarer

Filed under Allmänt, Musik

2 responses to “Hoppas att Turkiet vinner

  1. Godmiddag Akson-
    Ja du Melodifestivalen hm,,jag vet inte tycker det börjar bli tjatigt hälften av låtarna finns redan ungefär andra hälften onödiglåtar man aldrig kommer at lyssna på. Jag lyssnar på Andreas Jonssons låt som inte vann men den kom tvåa vill jag minnas de andra var värdelösa i mina öron.
    Sveriges bidrag tycker jag är trist..känns som den finns sen förut också inget nytt ..Jajaj jag ser nog inte på festivalen alls på lördag trist fast i o för sig där slipper man ju den där gräsliga Luuk hoppas jag verkligen är utled på hans fånerier Gubbar skall göra annat . Det finns väl yngre tjejer o killa till sånt här…? Elak igen är jag

  2. Jag lyssnade inte på några av de låtarna som deltog i den svenska uttagningen. Instämmar att Luuk bara är för mycket, gillar inte honom har aldrig gjort det.
    Vad jag tycker är roligt med det jag hört är att det är lite nytt stuk på låtarna, inte de gamla vanliga balladerna och så gubbsen som poppar till det. Det känns som om detta är en festival i musik för den lite yngre generationen.
    Frågan är mamsen min kommer att se spektaklet. Hon brukar plocka ut vinnaren, vad jag vet har hon lyckats med det de sista femton åren, de melodifestivalen hon sett. Får ta och ringa henne och höra vad hon säger.

Kommentera

