Blomsterkungen en barockman

Snart är det professor Linnés födelsedag. På onsdag den tjugotredje maj är det trehundra år (1707) sedan Carl von Linné föddes i småländska Råshult. För er som inte vet var det ligger, så ligger det några mil norr om Älmhult (det stora IKEA-samhället). Om man kör den ”gamla” vägen till Växjö (Linnés studiestad) passerar man utanför Råshult.  Denna vägen har jag kört många gånger och även stannat i Råshult för att besöka den plats där Linné föddes.  

Carl von Linnés födelse uppmärksammas runt om i världen. Den kommande veckan har kommit att heta Linnéveckan och inleddes av kronprinsessan Victoria i Råshult. Mer om detta på DN eller SvD.

Det finns även en dokumentärfilm och Linné som heter ”Expedition Linné” som går på biograferna. Det är Mathias Klum, naturfotograf, och Folke Rydén, dokumentärfilmare, som gjort denna expedition i Linnés fotspår och anda. Filmen tar oss runt sju världsdelar på en upptäcktsfärd bland annat ner i havet och in i framtiden. Läs mer på filmens hemsida.

Skeppet Götheborg anlände till sin sista anhalt innan Ostindienfararen åtevänder till moderhamnen i Göteborg den nionde juni i år. Skeppet är en kopia av ett ostindieskepp som sjönk utanför Göteborg 1745 har gjort en lång resa till både Kina och Brasilien med flera städer. Hur modernt det är i förhållande till sitt moderskepp framgår inte, men det är byggt i modern tid men enligt gamla traditioner. Mer om Ostindienfararen på DN och SvD.

Jag kommer inte att besöka ostindienfararen Götheborg men däremot kommer jag troligtvis att göra ett besök i Uppsala under sommaren för att titta på Linnés trädgårdar och museum. Här kan du läsa mer om Linné.

Funderar även på om det skulle vara något att leva slottsliv i danska Fyn. Misstänker att det skulle kunna vara ganska roligt att göra någon gång i livet, om man bara har råd till det.

Enligt vad jag kan utläsa av artikeln på SvD så ska kan man leva slottsliv under barocktiden med allt vad det innebär. Barocktiden började i slutet av 1500-talet och sträckte sig fram in på 1700-talet. Läs artikeln och inspireras till en avkopplande semester som nog kan vara lite utöver det vanliga.

2 kommentarer

Filed under Allmänt, Förr i tiden, Film och TV, Resor, Utställning

2 responses to “Blomsterkungen en barockman

  1. Godförmiddag på sig ”skånskan”
    Ja jag for förbi den avfarten igår till Linnes Råshult har varit därför ett antal år sedan men det är ganska litet o oansenligt egentligen. Man förväntar sig något enormt av Linnes Råshult,Det var fullt pådrag där vid vägskälet massa skyltar uppsatta om att det var speciell dag där ute,Mycket cyklande folk på väg dit,,,Går en film på tv ikväll har jag för mig om Linne, Minns inte tiden men de har kört en trailer om det ett par dagar
    Jamen det är ju klart att en veckas slottsliv är väl en bra semester…säkert rätt vilsamt.

  2. Den ”gamla” Växjövägen har jag kört många gånger då jag bodde i Växjö. Jag kan tänka mig att det var fullt pådrag nu när Linneveckan har inletts.
    Här nere i skåneland har vi ingen TV och jag saknar den inte heller. Filmen om Linné som går på TV i kväll, hoppas jag går i repris annars får jag vara utan den.
    Slottsliv under en vecka låter å andra sidan som en lite väl kort tid, men om man ska betala för det kanske det räcker.

Kommentera

