Gemensam nämnare mellan alkohol och bilkörning?

NEJ! Det finns ingen sådan och kommer aldrig att finnas. Vill man ta sig från plats B till A igen får man ta taxi, cykla eller promenera. Men absolut inte sätta sig bakom ratten och framföra ett fordon. För mig är det ren galenskap!

Per Garhton råkade krocka i helgen och säger att han var nykter när han krockade men att drack några öl, som han hade i bilen, efter krocken. Vem vet om det är sant eller inte? Det vet bara han själv om han ljuger eller inte. I mina öron låter det som att han inte talar sanning men vem vet. Han kanske blev så pass chockad att han tog ölen i baksätet för att lugna ner sig medans han väntade på bärgaren.

Om jag hade krockat hade dock jag inte gjort på detta sättet, utan istället letat fram mina papper från försäkringsbolaget och börjat skriva en skadeanmälan och dokumenterat vad som inträffat. Men som sagt det är jag det, hur andra reagerat vet inte jag. Läs mer om Per Garthons krock här.

Det inträffade kallas att eftersupa, det vill säga att man att man druckit efter själva kroppen. I Norge är det förbjudet att eftersupa och man får inte dricka upp till sex timmar efter det att man krockat. Detta funkar bra i Norge och borde fungera i vårt land också tycker jag. Om man skulle införa liknande lagar som i Norge borde man kunna stänga det lilla kryphålet om att man kan eftersupa för att klara sig undan.

Det har efter Garthons krock i helgen framförts krav på en lag om eftersupande i Sverige. Läs mer om detta här.
Personligen anser jag att alkohol och bilkörning hör inte ihop och tillämpar själv tjugofyra timmarsreglen, vilken innebär att jag inte kör bil förrän ett dygn efter det att jag druckit någon form av alkohol.

Andra bloggar om: , , ,

10 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Samhället

10 responses to “Gemensam nämnare mellan alkohol och bilkörning?

  1. Hej igen Akson Näe bil och alkohol eller fordon och alkohol skall man nog kanske säga det hör inte ihop. och förbjud eftersupandet direkt inget snack bara plopp stopp. Det är ett jädrans kryphål.
    Fyllerister kan hålla sig hemma.Tappar direkt förtroendet för den där Garton vilken jag härmed raderar från min skala av personer slänger honom i papperskorgen där det redan ligger ett antal andra typer. Sångare vänsterpartister fd statssekreterare samt lite andra krogslagsmålsfolk också. Får nog tömma själva papperskorgen med för det kommer mera som Timell sa en gång!
    Jag hade också fyllt i mina papper samt ringt f-bolaget.Ang p-boten finns det en lång historia till som jag inte vill dra. Men jag har rätten på min sida kan jag säga dig och då får du tänka till mycket djupt . Men kan vara svårt om man inte vet.Hör du jag hoppas du är lite bättre nu sprayar lite med bakteriedödande spray på dig skrattar… krya på dig.

  2. Det är inte första gången Garhton figurerar berusad i samband med bilkörning, förra gången klarade han lappen därför att polismannen inte var behörig att hantera alkotestet.

    Med största sannolikhet blåljuger han när hävdar ”eftersupning”. Vem åker omkring med en massa öl i bilen om man inte nyss varit och handlat på bolaget? Fast det lär visst finnas alternativa ”bolag” med dygnetrunt öppet. Fast dessa är olagliga, så en rättskaffens man som Gahrton pysslar väl inte med sånt…

    Killen har uppenbarligen alkoholproblem och borde utan omsvep erkänna detta och söka hjälp.

    Det är upprörande att rattfyllerister befinner sig på vägarna.

    Inför alkolås snarast!

  3. Men om man blir så skärrad att man måste sätta sig i baksätet och ta en öl för att lugna ner sig har man nog lite problem med alkohol ändå….

  4. Instämmer med att införa alkolås på alla bilar. Det är verkligen upprörande att det finns så många som är påverkade på ett eller annat sätt som framför ett fordon på våra vägar.

    Den där Garthon kan inte ha så mycket förtroende kvar bland allmänheten. Inte kan man råljuga på det sättet, upprörande att en offentlig person gör på detta viset.

  5. Håller med Pruddelutt! Behöver man dricka alkohol för att lugna sig så är det nog något som är ganska så fel! Ska jag köra dricker jag inte ens ett glas vin till maten.

  6. Olle

    För det första. Sannolikheten för att ha alkohol i bilen (som normalkonsument) är väldigt liten.

    Jag har det själv, endast när jag är på väg hem från Systembolaget.

    Jag har kört bil i 30 år och inte råkat ut för någon allvarligare olycka.

    Men om det skulle ske en allvarlig olycka, så kan jag inte säga i förväg hur jag skulle reagera.

    Att förbjuda eftersupning innebär i praktiken att begreppet ”chock” plockas bort.

    Det är väl känt att människor i chock väldigt ofta gör precis tvärtemot vad som anses rationellt.

    Missförstå mig inte. Jag tror nog att Gahrton har lite alkoholproblem, eftersom det inte är första gången.

    Första gången, kan bero på egentligen vad som helst, men inte två gånger i rad. Då är det andra saker som ligger bakom.

    Hoppas han får hjälp.

    Men döm inte de som kanske inte vet vad de gör.

  7. curlingmormor

    Verkar vara ett väldans underligt beteende!!!!!! Hani behöver klart ha hjälp på vägen!!!!
    Kramizzz

  8. Dottern kör inte ens dagen efter, hon har en helt bilfri dag, om hon har varit ute. Nej, ingen alkohol vid bilkörning, lillebror råkade illa ut av en ung rattfull person.

  9. Pingback: Top Posts « WordPress.com

  10. Olle

    Taxi är ordet!

    Man får ju inte ens gå onykter numera.
    (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=648295)

Kommentera

