Människor är ett konstigt släkte!

Fattar inte att jag blir så mycket tröttare då det är dåligt väder. Inte blir förkylningen särkilt mycket bättre av detta fuktiga vädret. Just nu känns det som om jag har en näve småspik eller två i halsen, det river och gör ont. Sedan att huvudet känns som två nummer för litet hör inte saken bättre. Nej idag blir ytterligare en dag i sängen och framför TV’n.

Var hos läkaren igår och han kunde inte göra så mycket merän konstatera att jag hade en infektion i kroppen som susar runt i tvåhundra knyck. Var även uppe på labbet och tog ett stick i fingret för att konstatera att det är en virusinfektion och inget baktriellt. Hade det varit bakterier kunde de slagit ut med penicillin om de inte är resistenta. Vad läkaren sa däremot var att han trodde att jag har ett dåligt immunförsvar och att virusen muterat och att jag därför får förkylning på förkylning.

Läste i SvD att det härjar ett gäng i huvudstaden som jag bor i. Det är ett gäng som består av ett femtontal unga män som kallar sig ”Werewolf Legion”. Männen som är våldsbenägna bär skinnvästar och kallar sig också för ”warriors”. Läs mer om detta här.

Vad har hänt med vårt samhälle? Igår läste jag om en femtonårig pojke som tagit sig in i Riksdagshuset med en kniv. Idag läser jag om en sjuttonårig flicka som stuckit en kniv i en ett år yngre flicka, den knivskurna flickan blev som tidningen skriver ”medelsvårt skadad”. Den sjuttonåriga flickan är på fri fot men polisen vet vem hon är. Mer om detta här

Eller är det bara så att jag börjar bli gammal? Men vad jag förstått av utvecklingen är ungdomar mer våldsbenägna. Men om jag ser till mina brorsöner så stämmer det verkligen inte. Antar att det kan ha endel med vilken miljö man växer upp i.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

25 kommentarer

Filed under Allmänt, Samhället, Sjukvård

25 responses to “Människor är ett konstigt släkte!

  1. Kent

    Du ska nog inte oroa dig så mycket. Världen och människorna är inte farligare än vanligt. Problemet är media som blåser upp allting och gör sensationer. Det gör de bara för att de vill främja kontrollstaten. Har du märkt att de inte ens klagar på att polisen och militären ska börja läsa vår post, våra sms, lyssna på våra telefonsamtal och att vi ska börja rapportera allt vi gör och konsumerar genom den nya koldioxidskatten. Människorna är ganska snälla, storebror är boven

  2. Lars

    De vi tar in i Sverige är ett konstigt släkte. Alla i detta nya gäng har invandrarbakgrund enligt uppgift i DN. Att Vivalla i Örebro i huvudsak befolkas av invandrare är allmänt känt så att gärningsmannen (kvinnan) skulle vara det också är det låga odds på.

  3. Hela Svenska Folket

    Håller med Lars. Tror inte att svenska ungdomar är mer våldsbenägna idag. Däremot finns det fler våldsbenägna ungdomar i landet idag, en viss skillnad. Om det sedan beror på arv, miljö, religion eller allmän kulturell bakgrund får de lärde spekulera i bäst de vill. Det har hur som helst ingen större betydelse för dem som drabbas och det lär bli svårt att reformera bort.

  4. Jan

    Det är en önskedröm att ungdomar inte skulle vara mer våldsbenägna idag.När jag var ung var det otänkbart att sparka på folk som låg på marken,att använda kniv eller andra tillhyggen.Eller bli rånade av 12-13-åringar.Man såg heller aldrig att tjejer slogs.Så inse att det faktum att våldet idag både ökat och har blivit våldsammare.Och inte minst,har gått ned i åldrarna.
    Under min uppväxt hörde jag aldrig talas om någon i min bekantskapskrets som blivit utsatt för grovt våld.Men dom sista 5 åren känner jag människor som blivit skjutna,eller knivstuckna.
    När man yttrar sej om en sak är det väldigt bra att ha kunskap.Ett enkelt sätt är att titta på bilder i tidningar.Där ser man titt som tätt blomstersmyckade platser som talar om att en människa har utsatts för någon form av våld.

  5. Mesmer

    Tråkigt att du är sjuk. Tråkigt att ni inte vet bättre. Självklart påverkar uppväxtmiljö men att, som du Lars, skylla allt på invandrare är att sätta på sig skygglappar. Det är tråkigt att allmänt missnöje visar sig som rasism. Rasism beror på okunskap och är om det mot förmodan finns relevans i påståenden om högre invandrarbrottslighet (vilket det till stor del inte gör) symptombehandling och inte sjukdomsbehandling.

    Och Jan du som säger att det är bra att ha kunskap när man yttrar sig refererar sedan till bilder i dagspressen, det om något är en bra bit ifrån kunskap. Om ni vill ha kunskap om brottstatistik så tycker jag att ni ska besöka BRÅ’s hemsida: http://www.bra.se

    Nä ni gamlingar och inskränkta se till att försöka se världen för vad den är och inte filtrera den genom ett gammalt solkigt fördomsfilter.

  6. ungdom

    Jaja….mesmer! Det som är tråkigt är att du ej accepterar andras åsikter eller oro. Jag är själv ungdom och jag kan också se tendenser i dagens samhälle som sannerligen är oroväckande! Jag blev bara för några år sedan hotad till livet och rånad av invandrar-ungdomar. Svensk invandringspolitik är ett enda fiasko och det är vi svenska ungdomar som drabbas värst. Sedan, Mesmer så tycker jag att man måste få problematisera kring invandringen utan att bli kallad rasist. Detta är okunskap från din sida!

  7. Lars

    Mesmer >>Jag säger inte att all brottslighet beror på invandrare men de de två fall som jag hänvisar till gör det.

    Ska man yttra sig ska man ha kunskap om det man yttrar sig om säger du. Något du inte verkar ha trots att du tydligen vet var informationen finns.
    Läs rapporten ”Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet” som finns på http://www.bra.se så kommer du se att indvandrares överrepresentaion när det gäller brott inte är påståenden.

    Kunskap om invandrares brottslighet kan också skapa rasism. Så att generalisera och säga att alla som inte vill ta in fler invandrare är okunniga bör du revidera en aning.

  8. student

    Lustigt att du (Mesmer) refererar till just BRÅ, eftersom man tydligt kan läsa i deras statistik att invandrare, oavsett social status, våldtar, rånar och misshandlar flera gånger mer än svenskar.
    Men för all del, utbilda gärna oss dumma svenskar om alla etniskt svenska gruppvåldtäksmän som existerar i Sverige!
    (Hint: det finns inga)

  9. Olle

    Andelen svenskar som begick brott, i förhållande till utlänningar, sjönk på 80- och 90-talet, men har nu jämnats ut.
    (Invandrare blir ju svenskar med tiden – åtminstone juridiskt).

    Så jag frågar mig själv – Vem är svensk?
    Statistiken kan ljuga.

    Om Ali Muhammad (OBS: fingerat namn – all liknelse med verkligenheten är en ren tillfällighet) får svenskt medborgarskap och begår brott, så hamnar han bland svenskarna i statistiken.

    Jag läser att Svenskar åkt till Somalia på semester. Vem f-n åker till Somalia för att sola?

    Eller att en turistbuss i Kurdistan kört av vägen, med 50 svenskar ombord.

    Är detta sant? Kan man verkligen åka på semester till ett land man flytt ifrån?
    (Har då inte skyddsbehovet för personen ifråga upphört, i och med att han/hon återvänder till landet han/hon kom ifrån?)

    Vill ni veta hur stor andel av våra fängelsekunder (grova brott) som har utländskt påbrå? Strunta i BRÅ. Ring Norrtäljeanstalten direkt och fråga hur stor andel av de intagna som inte är födda i Sverige.
    Telefon: 0176 – 29 63 00.

    Jag vet redan svaret: 90%.

    (Norrtäljeanstalten hyser grova brottslingar, t.ex. Svartenbrandt och mördare etc etc).

  10. ove

    Tjejer slogs förr. Jag har sett det många gånger. Oftast har det gällt en kille. Ett ex. var när två tjejer slog varandra blodiga i pausen i Fensbols Folkets Park en en danskväll i slutet av 1950-talet.
    Enligt uppgift är det förbjudet att sova under broarna i Paris. Förbudet gäller lika för miljonärer och fattiga, fastighetsägare och hemlösa. Men nu är det bara fattiga och hemlösa som sover där. Vilket bevisar att fattiga och hemlösa inte bryr sig det minsta om lagar och förordningar. Väl?
    Det finns lögn, förbannad lögn och statistik som Hasse&Tage uttryckte det. Om du har ett jobb med bra lön eller föräldrar som kan betala allt det bling-bling som ger status behöver du inte råna någon för att få det. Det är bara att köpa.
    Den som inte har pengarna måste stjäla dem eller blinget. (I USA begicks mord för att komma över häftiga sneakers.) Detta gäller såväl svenskar som invandrade. Eftersom invandrare i större utsträckning än svenskar hör till underklassen kommer de oxå att bli överrepresenterade i denna typ av brott. Det finns många brottskategorier som domineras av ”svenskar”. För att begå skattebrott måste man ju ha pengar.
    Men skulle man jämföra brottsligheten hos ungdomar från”invandrarstadsdelar” med ”svensk” bakgrund (släkt bosatt i Sverige sedan några hundra år) med den hos ungdomar med ”invandrar”bakgrund (släkt inflyttad under 1900-2000-talen) skulle man nog finna att svenskar är mer brottsbelastade.
    Detta är ingen ursäkt för att någon begår brott. Bara ett påpekande att typen av brott ser olika ut i underklass och överklass, i Täby och Tensta. Situationen man befinner sig i bestämmer vilken typ av brott man tar till för att ”lösa” sina problem, om man nu lockas av den vägen.

  11. ove

    Och. Just det. Manschettbrottslingar hamnar inte på Norrtälje. De hamnar på öppen anstalt med frigångsmöjligheter.

  12. Det ar fordomsfullt att tro att svenskarna begar fler brott an forr. Sanningen ar att de flesta brott begas av nyligen invandrade. En del svenskar som bor i skyddade omraden dar inte mycket brott intraffar kanske inte vet det, men i de flesta stader i sverige har nu brottslighetes spridits i samma takt som invandre har spridit i vara kommuner. Ungdomar blir dagligen hotade och ranade i alla svenska stader. Det ar inte bara brotten utan aven hoten, hatet, och den rasistiska fornedringen emot svenskar som leder till att numera 75% av svenskarna ar radda att ga ut pa gatorna. De andra 25% av svenskarna som ar oberorda kanske bor i trygga fororter, det finns inte sa manga trygga platser kvar i sverige at bo i. Det ar inte bostads omradet eller hur lite pengar man har som avgor om man ar brottsling, det ar mannisko typen.
    en oerhort otrivsam tillvaro i skolor och pa gator.

  13. Muterat virus?? Hu…det låter otäckt! Provat med vitlök och whisky? Det skrämmer vem som helst….

  14. sara

    Invandrar gäng härjar igen! fy fan nu blir det sverigedemokraterna.se

  15. Lars

    Ove >> Att säga att man måste stjäla blinget om man inte har det låter väldigt underligt. Har man inte råd med det har man heller inte rätt att skaffa det. De ungdomar som kan skaffa det har förmodligen föräldrar som har jobbat hårt för pengarna. I Sverige kan ALLA få en bra utbildning och ett välbetalt jobb med den avgiftsfria skolan och fördelakttiga lånen som finns. Men vissa grupper vill väl inte jobba så hårt för pengarna.

    Att ”manschettbrottslingar” hamnar på öppna anstaler har en anledning. Det är faktiskt skillnad på brott och brott. Missförstå mig inte men jag tycker i alla fall att det är skillnad på att begå ett mord eller en mishandel och kanske förstöra en människas liv och att begå ett skattebrott som inte direkt skadar en anna person. Båda är dock och brott och för dessa ska man bestraffas men för det förra brottet är man farlig för andra personer och bör spärras in på exempelvis Norrtäljeanstalten.

    Kan du på nåt sätt bevisa att svenskar i invandrarstadsdelar är mer brottsbelastade? Nej, just det, kunde tänka mig det. Om de skulle vara brottsbelastade i samma grad så kan det ju vara så att de har påverkats av sin omgivning som är mer brottsbenägen.

  16. en invandrare

    Det är egentligen svenskarnas fel att det är så många invandrarungdomar begår brott.

    Varför?
    Jo:
    -ni ställer inte krav på era politiker att föra fram hårdare krav på invandrarungdomar som begår grova brott – tex livstidsutvisning till föräldrarnas land. Ska ej spela roll om personen har svensk pass.

    -ni ställer inte krav på era politiker att föra en korrekt asylpolitik. Som någon skrev här: hur kan t ex kurder eller t ex somalier som påstås flytt från sitt land åka tillbaka på semester?

    -ni ställer invandrarungdomar med kompetens utanför arbetsmarknaden. FN har konstaterat struktrurell rasism i Sverige. Dvs rasism hos myndigheter.

    -ni hakar er upp på småsaker som slöja osv och skapar en debatt som bygger på religioninskränkning istället för att diskutera reala problem (brott etc).

    För övrigt visar statistiken att den invandrargrupp som begår mest grupp är dem nordiska medborgarna – finnar.

  17. Lars

    Att det inte ställs riktiga krav på invandrare för att få komma hit och stanna här håller jag med dig om helt. Att det är svenskarnas fel att invandrare begår mer brott är dock ett konstigt synsätt. Man ska väl kunna komma till ett land och kunna sköta sig utan att man ska ha ett hot över sig om att man åker ut vid brott. Svenskar som har flyttat till andra länder begår säkerligen inte lika mycket brott som invandrare som kommer hit.

    Problemet är att man i Sverige inte kan ställa krav på politiker och kritisera invandringen utan att bli kallad rasist av etablissemanget och de politiskt korrekta medierna. Se bara på sverigedemokraterna och hur jag blev kallad rasist direkt när jag skrev första inlägget. Med ett sånt debattklimat är det inte många som öppet vill gå ut med sina åsikter.
    Att invandrarungdomar ställs utanför arbetsmarknaden beror nog till viss del på det rykte som invandrarungdomar har. Även om invandraren kanske är duktig så anställs han inte på grund av att arbetsgivaren anser det ”säkrare” att anställa en svensk.

    Att finnar i Sverige begår FLEST antal brott av invandrare är inte så konstigt. Det är som att säga att de som begår flest brott i Sverige är *surprise* infödda svenskar. Man får skilja på antal och andel av urvalsgruppen (procent).
    Överrisken för att en invandrare från västasien är registrerad för brott är 3,8 och en från Afrika 5,3. För norden utom Sverige är överrisken 1,7.
    Då båda föräldrar är födda i Sverige är överrisken 1,0 för att förtydliga.

  18. Visst händer det mer nu eller rättare sagt så är det nog så att det som händer är allvarligare saker… Jag känner i alla fall inte igen den stad som jag vuxit upp i och är i ärlighetens namn glad att jag inte bor kvar!
    Krya på dig!

  19. ove

    Hej Lars. Jag skrev ”detta är ingen ursäkt för att begå brott”. Det finns ingen ursäkt för att begå brott. OK. Självklart är det så att grova våldsbrottslingar ska förvaras mer inlåsta. Så tycker jag det är självklart att mördarna från Stureplan och Malexander ska hållas inlåsta, länge…. . Och detta oavsett geografiskt ursprung. De som förskingrade Trustors resp Skandias pengar får gärna sitta på en öppen anstalt. Men detta, ditt inlägg och flera efteråt motsäger inte min tes: brottens art är relaterat till människors socioekonomiska status (och deras förtvivlade försök att höja den). Bland alla människor, oavsett ursprung, finns det de som inte är beredda att gå den långa vägen, utan letar efter genvägar.
    Jag skrev att OM man undersökte brottsligheten hos olika grupper i invandrartäta områden så skulle man nog finna att de med svensk bakgrund är mer brottsbelastade. Jag känner inte till någon sådan undersökning utan det är en känsla jag har fått när jag rört mig här i Tensta-Rinkeby.
    Jag bor i alltså Tensta och är inte rädd för att gå ut på nätterna. Så enligt Robban hör jag därmed till de 25 % av ”ur”-svenskarna som bor i den tryggare delen av Sverige. Jag undrar hur många som skulle instämma i det. Å andra sidan är det väldigt många som ”vet” och kan uttala sig om hur det är i Tensta-Rinkeby, utan att aldrig ha varit här.
    Vad gäller de som kallar sig för sverigedemokraterna så är de, som alla vi andra, invandrarättlingar. De enda som kan hävda en viss förstfödslorätt till detta land är samerna. SD verkar hävda att allt var bättre förr. Så det är definitivt ett alternativ för er som vill bo på Skansen modell 1900. Men åk INTE utanför Sveriges gränser om du sympatiserar med dem. Skulle du råka se dig i spegeln utanför Sveriges gränser så tittar det en UTLÄNNING tillbaka. BUU!

  20. liten svensk flicka med ljust hår och blåa ögon

    Jag är en helsvensk familj med föräldrar som är ljushåriga och har blåa ögon och med far- och morföräldrar som har ljust hår och blåa ögon allihopa.
    Vi äter inget annat än svensk mat, köttbullar, prinskorv, surströmming och Janssons frestelse, aldrig pizza eller kebab, inte ens salami eller exotisk frukt såsom bananer och apelsiner eftersom vi vill va så svenskt som möjligt. När tv-program i andra språk visas byter vi kanal direkt.
    Alla riktiga svenskar är så oerhört anständiga. Vi är snälla och trevliga mot varandra. Vi super och svär aldrig. Vi misshandlar inte, vi våldtar inte och vi lyder lagen för vi är lydiga människor. Aldrig har vi åkt utomlands, vi vill ju inte fördärva vår svenskhet.

  21. curlingmormor

    Ja nog måste jag säga att tiderna har förändrats, visst slogs och bråkade man när jag var ung, men då var det knytnävar som gällde!!!! De vuxna tog sitt ansvar, man sa till varandras barn, idag är det fruktansvärt när en vuxen människa inte törs säga till en 10-åring!!!!
    Hoppas att din förkylning snart blir bättre!!!!
    Kramizzzzzz

  22. Pingback: Top Posts « WordPress.com

  23. Mesmer

    Jag måste citera mig själv efter som det uppenbarligen inte gick fram förra gången: ”Rasism beror på okunskap och är om det mot förmodan finns relevans i påståenden om högre invandrarbrottslighet (vilket det till stor del inte gör) SYMPTOMBEHANDLING och inte SJUKDOMSBEHANDLING.” Alltså, att skylla brott på invandrare och inte på de orsaker som gör dem till brottslingar är som att skylla galna ko-sjukan på kossorna och inte det faktum att de blev matade med smittat benmjöl från andra djur.

    Självklart ska man få belysa problematik king invandring utan att bli kallad rasist. Men att komma med rasistiska påståenden och försöka dölja dem under retorik är inte samma sak.

    Kontentan är alltså att om det inte fanns och tilläts komma några invandrare till Sverige så skulle det inte begås några brott i Sverige?

    Det är ett fruktansvärt dumt påstående. Nästan som att rösta på SD för att få bort den typ av brottslighet och bidragssnyltande som en uppseendeväckande stor andel av deras kandidater själva står för. Men det är klart, vill jag inte att folk ska granska mig och min oförmåga att bidra till välfärdssamhället så är det bäst att gå ut i korståg mot någon redan utsatt grupp för att avleda uppmärksamheten.

  24. Olle

    Mesmer! Du skriver att ”Rasism beror på okunskap”.

    Jag håller på sätt och vis med.
    Vi tar emot människor i Sverige som efter ankomsten sluter sig som musslor.

    Anta, bara rent teoretiskt, att vi kallar invandrare för fienden. Rent teoretiskt alltså.

    Då kan man säga att fienden vet allt om svenskar, men svenskar vet nästan ingenting om fienden.

    Om mitt teoretiska påstående varit sant, så hade vi förlorat det teoretiska kriget direkt.

    Så frågan som poppar upp i mitt huvud är såklart – Vem skall lära/utbilda om invandrare om dom inte vill göra det själva?

    Nu drar jag alla invandrare över en kam. Och det är fel. T.ex. människor som kommit till Sverige från latinamerika är väldigt pigga på att lära oss om sin kultur.

    Tyvärr gäller inte detsamma för den äldre generationen som kommit från mellan östern.
    (Eller har du motbevis?)

    Sedan undrar jag en sak till. Jag tycker att det går inflation i ordet rasism.

    Jag vill personligen hjälpa alla människor på jorden, oavsett kultur och etnicitet.

    Därmed inte sagt att jag vill ha en Minaret utanför köksfönstret.

    Jag tycker inte att det är rasism. Jag kallar mig själv nationalist, och det är en term som värdesätts väldigt högt i de flesta länder, men inte i Sverige, om man skall tro media.

  25. Olle

    Nu har en ”svensk” dött i Somalia.
    från DN.

    Undrar vilka resebyråer som anordnar semesterresor till krigshärjade Somalia.

Kommentera

