Hur mycket vill du betala för att bo?

Priserna på bostadsrätter och villor ökar igen. I Stockholm ligger ökningen på en bostadsrätt på 16 % och en villa på 15 %. Prisökningen för bostadrätter i hela landet är 25 % under den senaste 12-månaders perioden, medans prisökningen på villor i hela landet bara är 5 %.

Både Malmö och Göteborg har nått sina ”magiska gränser”, Malmö har passerat 20 000 och Göteborg 30 000 kronor per kvadratmeter. Detta jämfört med Stockhoms innerstad där priset ligger runt 60 000 kronor. Överallt har det skett prisökningar, på Västerort har det skett en 20 procentig ökning och på Söderort en 17 procentig ökning. Det är ganska mycket det.

Det verkar som om många är beredda att lägg stora pengar på sitt boende. Enligt artikeln i SvD är det många som kan tänka sig att lägga upp till 40 procent på sitt boende. Här kan du läsa artikeln i SvD.

Så mycket är inte jag beredd att lägga på mitt boende. Det som vi har nu är lagom tycker jag och boendekostnaden är mindre än 20 %. Jag tycker att det är bättre att bo lite trångt och lagom centralt för att få pengar över till att göra roligare saker som till exempel att resa.

Man borde kanske sälja lägenheten och flytta ut på landet eller varför inte göra som en del andra flytta till de större städerna runt Stockholm som till exempel Västerås. Det är cirka 900 som flyttar till Västerås från Stockholm varje år. Men det är inget för mig att flytta till Västerås. Där känner jag inte att jag har något att göra. Men du kan läsa mera om de som flyttar till Västerås i denna artikeln.

Nej, att flytta till någon annan stad är nog inget alternativ för mig om jag ska flytta får det bli till en mindre stad eller ut på landet. Men det dröjer ännu ett tag tills det är dags att fundera på det.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Boende

Kommentera

