Ökning med 1200 procent!

Läste precis i Metro att det säljs mycket sprit och då menar jag mycket sprit nu till midsommar.

Ökningen av kryddat brännvin har ökat med 1200 % inför midsommar. Det är hur mycket som helst!! Jag är fortfarande lite chockad över att det kan säljas så mycket sprit. En normal vecka säljs det 13 000 liter kryddat brännvin och nu denna veckan, midsommarveckan såldes det 168 000 liter.

Allting har ökat nu inför midsommar. Vinförsäljningen har gått bra och ökat med 47 % vilket innebär att det sålts 3 706 000 liter, ölen har gått som smör i solen 6 108 000 liter vilket innebär en ökning med 92 %.
Även cider och alkoholfria drycker har haft ökade försöljning på Systembolaget.

Nog för att jag vet att det dricks mycket alkoholhaltiga drycker inför midsommar men att det var av denna dimensionen hade jag inte en aning om. Detta är bara det som sålts på Systembolaget, det tillkommer de som varit och handlat sin sprit i Tyskland, Danmark, Finland mer flera länder. Otroligt!

Tänk så många som kommer att må dåligt på lördag, midsommardagen. Men inte jag. Jag tänker inte konsumera en droppe. Ska vara chafför har jag sagt.

2 kommentarer

Filed under Allmänt, Traditioner

2 responses to “Ökning med 1200 procent!

  1. Inget brännvin, med en flaska vin köpte ja, vill ha lit eost till midsommardagen, önskar dej en riktigt trevlig helg.

  2. curlingmormor

    Helt sanslöst så mycket sprit det säljs, uj uj uj.
    Här sitter det en till som inte skall dricka en droppe, detta på grund av min medicin, men jag har faktiskt förmågan att ha lika roligt för det och ibland roligare *skrattar*!!!
    Kramizzzz

Kommentera

