Trängselskatten är här för att stanna

Stockholmsförsöket är snart en verklighet. Det vill säga trängselskatten som alla verkade rösta nej till ska införas på riktigt nu, inte bara som ett försök som det började som.

Vad jag kommer ihåg av resultatet av valet var att norrorter och västerorter och en del till rösta klart nej till att införa trängselskatt permanent. Medans söderort med flera rösta ja till att permanenta skatten. Resultatet var vad jag kommer ihåg ganska lika mellan ja- och nej-rösterna, och att politikerna valde att gå på ja-sidan.

Så nu har vi fått permanent trängselskatt som ska börja att gälla från och med den första juli, fast juli månad ska vara en gratis månad. Så det börjar inte på allvar förrän den första augusti. Läs mer här. 

Avgifterna ska vara de samma som vid försöket. Tio kronor vid låg trafik och tjugo kronor vid hög trafik samt att det ska vara avgiftsfritt under kvällar samt på lördagar och söndagar. Det är inte gratis att driva anläggningarna till trängselskatten, systemet beräknas kosta tvåhundratjugo till tvåhundrafemtio miljoner. Det är inga små pengar det. Å andra sidan beräknas intäkterna från avgifterna bli cirka sjuhundrasjuttio miljoner. Så det blir en nätt liten vinst på femhundra-sexhundra miljoner.

Jag röstade att nej till att genomföra trängselskatten permanent mest för att jag tycker att minskningen av trafiken inte var så stor som den förväntades bli. Fast visst i början av försöksperioden var det en rejäl sänkning av trafiken i stan. Men sedan ökade trafiken. Var det meningen?

En annan anledning till att jag röstade nej är att jag tycker att alla ska ha tillgång till staden. Samt att jag ännu inte riktigt fått klart för mig vad som ska göras med de pengarna som trängselskatten drar in. Att överskottet ska gå till att förbättra trafiksituationen med kollektivtrafiken vore en bra lösning tycker jag. Då kanske vi slipper lite trängsel. Olika alternativ som ska finansieras med trängselskatten finns att läsa om här.

Men men nu är det bara att gilla läget mycket annat kan vi nejröstare inte göra. Jag hoppas att de gör något bra nu så att det fungerar bättre att åka kommunalt.

Jag hittade en sida på DN’s nätupplaga med en massa olika artiklar som jag läst för att uppdatera mig om hur det var och är, sidan hittar du här.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Boende, Miljö

4 responses to “Trängselskatten är här för att stanna

  1. Personligen tycker jag det verkar vara ett ganska märkligt system måste jag säga. Ungefär som att det kostar pengar att köra på vissa motorvägar i Europa… Tur man bor på landet!
    Ha en fortsatt fin midsommarafton!
    Kram

  2. Hej Akson. Jaha du är kvar hemma i lalla fall men kanske i Skåne i tankarna å andra sidan är det jäkligt blött där ner med det fiskas jordgubbar med metspö ungefär här är det flytväst och stövlar som nu gäller Ha en trevlig midsommarhelg med dig.

  3. Miss Terious

    Jag är är dåligt insatt i det du tar upp här.
    Tack för titten 🙂

  4. Vill du läsa mer om trängselskatten så kan du kolla in http://www.mobiltull.se/trangselskattsbloggen där jag skriver om trängselskatten och relaterade artiklar, samt om en gratis bevakningstjänst för trängselskatt via epost.

Kommentera

