Total mörkläggning

Idag är det fem månader till julafton vilket innebär att det är fem månader till nyårsafton om en vecka. Kanske inget man vill ha reda på mitt i sommaren, men med tanke på hur sommaren varit så kanske det är dags att börja fundera på julklappar redan så är det klart redan nu.

Just nu pågår den 50:e tomtekongressen i Köpenhamn. Det är 150 jultomtar från hela världen som samlas på Bakken i Köpenhamn för att diskutera viktiga frågor inför den viktigaste helgen för dem. Samtidigt ska man försöka sticka en tio meter lång halsduk till tomtefar. Läs mer om kongressen här.

Dagen till ära har det inte regnat så särskilt mycket men ett par tre skurar har vi förstås fått vad kan man annars vänta sig. Solen har också varit framme och visat sig idag. Vilket gjorde att jag blev lite sugen på att ut och ta en runda med kameran. Dock var det så att magen också talade om att den behövde något.

Detta medförde att vi gick på Pizzerian och åt varsin pizza. När vi ätit färdigt och jag precis fått in min Caffe Latte, då blir lokalen mörklagd. Det blir knäpptyst efter som TV också dog och musiken från den tystnade. Alla personal tog sig värdigt till köket och jag sågatt de plockade fram sina mobiler och sms:ade. Därefter kändes det som om personalen inte riktigt visste vad de skulle göra utan de rusade runt lite och försökte se glada och alerta ut. Men hur skulle de nu kunna laga till några pizzor eller annan mat?

Jag drack upp min latte och sambon betalade kontant. De hade lyckats låsa upp kassaapparaten med en nyckel. Sedan åkte vi en runda eftersom hela samhället verkade vara mörklagt och öde. Det sköna var att det blev så tyst överallt av strömavbrottet.

Vi kan vara glada att det inte har kommit så mycket regn hos oss som det kommit i England. Där är fruktansvärda översvämningar och nu är visst London också hotat. Läs mer om översvämningarna i England i DN och SvD.

Men det är inte så att det inte ska komma mer regn, givetvis ska det regna mer i veckan. Det är bara att uthärda och hoppas på det bättre eller att göra något annat än att vara ute i regnet. Läs i SvD om det fortsatta regnvädret.

Nu ska jag ta och titta på mina bilder jag skrivit ut under eftermiddagen och komma fram till ett beslut vilka bilder som ska vara med på utställningen i helgen.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilder, Mat, Nyårskalendern, Väder

4 responses to “Total mörkläggning

  1. curlingmormor

    Hm hm, mankan ju verkligen undra hur restaurangpersonalen beter sig ute i köket när det blir strömavbrott, kan inte vara någon höjdare för dom!!!! Vad jag förstår så hade ni redan hunnit äta upp er pizza och det var ju en himlans tur att ni hann få den!!!!
    Kramizzzz

  2. Susanne

    Hej,

    Jag heter Monika och tycker att din kommnetar fånga både det bräckliga och det framåtsträvande i pizzatillverkningen.

  3. Snopet slut på ert restaurangbesök!
    Vi var på nöjesfältet Bakken när det var Tomtekongress och det var en intressant upplevelse. Detvar ju mitt i sommaren, ca 30 grader varmt, fullt med vanligt folk och så alla världens tomtar! Vi undviker att åka dit just den dagen numera:-))
    Ha en bra dag!

  4. Vi var på Bakken på tomtekongressens sista dag i veckan som gick. Det var märkligt…..julpynt och tomtar överallt…

Kommentera

