Äntligen sommar!

Ännu en dag med sol och värme. Det är fjärde dagen på rad som det är soligt och skönt och om jag har tolkat prognoserna rätt ska även morgondagen bli en varm och solig sådan.

Just nu står balkongdörren öppen och släpper in en massa sval luft som behövs senare då solen kommer på balkongsidan. Jag går inte frivilligt ut och sätter mig på balkongen då solen ligger på, det är mycket varmt där då det känns som att sitta i en bastu fast det är utomhus.

Läste i både DN och SvD att det brinner i området runt Dubrovnik som ligger i Kroatien. Även i södra Italien brinner det liksom i Grekland. Byn Santa på Korfu evakuerades då den hotades av bränderna.

Jag kan inte påstå att jag är särskilt förvånad att det brinner i östra Europa inte med tanke på hur varmt de haft där under en längre period. Detta då att jämföras med allt regn som fallit över Storbritannien.

Det kom mycket regn över Skåne, Blekinge, Halland och Småland också. Då vi var nere i Skåne såg vi hur många skördar stod i vatten eller hade lagt sig ner av slagregnen. Nu vill inte regeringen betala ut stöd till de drabbade bönderna. Inte i nuläget säger jordbruksministerna Eskil Erlandsson. Läs artikeln i DN.

Med tanke på det jag såg av de drabbade områdena i södra Sverige borde det inte vara någon tvekan om att betala ut ersättning till de drabbade bönderna. Ministern väntar på en klimatutredning som kommer i september innan han kan avgöra om det ska utgå stöd eller ej.

Slutligen en glad lite nyhet! Matt Damon har nu spelat in den tredje filmen i Bourne-serien – ”The Bourne Ultimatum”. Filmen in 471 miljoner kronor redan premiärhelgen. Nu väntar jag med spänning på att den ska komma få premiär här också. Mer att läsa här.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Film och TV, Samhället, Väder

4 responses to “Äntligen sommar!

  1. För 25 år sedan var jag och min syster till Dubrovnik….det brann den gången också och vi var med och släkte under en hel natt…..Den staden har varit med om mycket och den är mycket vacker innanför muren. kram

  2. curlingmormor

    Ska man behöva vänta på en klimatutredning när det har regnat något så fruktansvärt i södra Sverige, märkligt!!!!!!!!
    Kramizzzz

  3. God tisdag på dig.
    Varmt här med vädrat ur huset med korsdrag och fläktar och dragit fram Mr Facett min stora sanna kärlek …(Ac) han skall få göra skäl för sitt boende nu ett tag.
    Ja bränderna är inte konstigt men gudars så det brinner då usch man blir rädd att se det på Tv arma de som där är.
    Jaha 471 miljoner sa du jösses på premiären redan ja då har vi något stort att vänta kanske …alltså blöta åkrar är det gott om usch drunknad potatis hemskt råg som flyter men som sagt troligen får de inget stöd, Du får ha det bra på din balkong när det är skugga där har du inte markis eller parasoll där att skyla dig från solen med? det gör stor skillnad faktiskt så tar du ut en fläkt med o ställer på bordet så mår du riktigt gott, Jag satt i går på min farstubro i helskugga med 2 st rumsfläktar där underbart läste lite och talade med folk som kom förbi

  4. Ja den filmen ser jag också fram emot – de två första var väldigt spännande!

Kommentera

