Bara 3 dagar kvar!

Nu är det bara tre dagar till dess att friidrotts VM i Osaka drar igång. Jag skrev ett långt inlägg om det igår men det käkade datorn och och så var det borta. Idag tar jag nya tag i samma ämne.

Jag vet inte hur många av er, mina dagliga läsare, som är intresserade av just friidrott. Jag tycker att det är roligt att titta på för att se hur spänstiga atleterna är. Jag tycket fortfarande att det är magiskt att se Stefan Holm hoppa höjdhopp, han springer lite lätt mott ribban och sedan tjopp, skutt så är han över och jag sitter kvar och är hur imponerad som helst.

En annan svensk jag är mäkta imponerad över att se är Carolina Klüft övervinna de sju grenarna som ingår i sjukampen. Att hon vunnit de flesta tävlingarna hon deltagit i är inte fy skam. Jag kommer ihåg en ung ”Carro” då hon deltog i UVM och vann stort. Denna tjejen är lika glad då hon vinner fast hon verkar mer fokuserad numera.

Jag läste i dagens tidnignen att Klüfts värsta konkurrent Eunice Barber inte kommer att delta i sjukampen eftersom hon är skadad. Läs mer om Eunice Barber icke deltagande i SvD och/eller DN. Däremot har det kommit en ny stjärna i till sjukampen, det är ryskan Tatjana Tjernova som endast är 19 år som alla tror kommer att utmana Carolina Klüft om guldmedaljen i Osaka. Läs mer om den unga ryskan i SvD och/eller DN.

Igår stod det klart att Christian Olsson inte kommer till start i VM detta på grund av en skada på baksidan av låret. Mer om Olssons icke deltagande i VM i SvD och/eller DN.

Även en mer okänd svensk vid namn Nicklas Wiberg kommer inte att delta i VM i Osaka på grund av skada. Nicklas skulle tävlat i tio-kamp men har en stressfraktur på en foten och kommer istället att få hoppa på kryckor i två veckor. Mer om Nicklas Wiberg här.

Kommer våra svenska atleter att hålla måttet jämfört med de andra? Kommer de att ta många medaljer?
Jag tror att våra svenska duktiga atleter tar 6 medaljer. Först tror jag att Carro tar en medalj, troligtvis av den ädlaste valören. Susanna Kallur 100 meter häck tror jag också tar en medalj liksom Kajsa Bergqvist kommer att göra i höjdhoppet.
På herrsidan tror jag att ”Musse” – Mustafa Mohamed – är sugen på att ta en medalj misstänker att även Linus Thörnblad skulle vilja blanda sig i medaljstriden i höjdhoppet fast jag tror ändå att Stefan Holm har störst chans att ta en medalj i höjdhoppet. Givetvis kommer jag att hålla tummarna för Johan Wissman då han ska springa 400 meter, om han tar medalj är jag osäker på men om han har en bra dag så tar han en medalj. Anton Andersson som klämde till med ett jätteskutt på 17,10 meter i tresteg på SM i Eskilstuna hoppas jag tar ett liknande skutt i VM också och lyckas ta en medalj.
Det finns många fler atleter i den svenska truppen men om de tar någon medalj i VM tror jag inte mycket på.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Sport

4 responses to “Bara 3 dagar kvar!

  1. Carolina Klüft och Stefan Holm hör också till mina favoriter så jag kommer säkert att hamna en del framför vår TV! Ska bli spännande att se hur det går för Kajsa. Jag är inte lika modig som du är och vågar på mig att gissa! Men hålla tummarna vågar jag göra;-))

  2. Friskt vågat hälften vunnet! 😉

  3. Jag är totalt ointresserad av friidrott, men kan väl kasta ett getöga om jag råkar passera TV:n och några av våra kandidater ska utföra en bravad…bara att önska dem lycka till i alla fall och du själv får ha en bra dag/kramar!

  4. jag är totalt ointresserad av all sport, men när en bekant berättade att han ska åka till japan, endast för friidrotten, tänkte jag att hmmmm….ja, kanske att man kunde stå ut med lite friidrott bara för att få komma till japan. Men han hade redan ressällskap…suck!

Kommentera

