Nu blir det dyrare igen!

Bensinpriset stiger igen. Läste precis att koldioxidskatten höjs med 6 öre per koldioxidsläpp, detta resulterar i att bensinpriset ökar med 14 öre plus moms vilket totalt blir en höjning med 17 öre per liter. När jag läste det var jag glad att jag inte köpt mig en dieselbil eftersom skatten på diesel kommer att höjas med 20 öre per liter.

Dock är det så att man till detta ska räkna årliga indexuppräkningen läggas till vilket då innebär att bensinpriset stiger med 29 öre och dieseln med 55 öre.  Allt detta och mera går att läsa i denna artikeln på SvD.

Nu ser jag framemot en ny vår nästa år då vi ska köpa en miljöbil av något slag. Det innebär inte bara att man åker gratis genom tullarna men också att man i endel städer får parkera gratis.

Det är inte bara bensinen och dieseln som blir dyrare utan även mejeriprodukter från Arla kommer att blir dyrare.

Från och med den tredje december kommer mjölk och ost samt andra mejeriprodukter från Arla att öka i pris med ungefär 10 procent. Det är ost och matfett som kommer att öka mest medan höjningen på färskvaror blir lägre.

Anledningen till höjningen är att efterfrågan är större än utbudet. Det är så att mjölkproduktionen minskat kraftigt under 2007. Läs mer om Arlas annonserade höjning på DN.

Vilken chock det måste varit för Arla då de insåg att de hade för lite mjölk. Frågan är om konsumenterna kommer att fortsätta köpa mejeriprodukter från Arla eller om de satsar på något annat.

Eftersom sambon är mjölkproterinallergiker samt laktosintolerant innebär det att även jag äter lite mejeriprodukter. Men för det mesta blir det filmjölk till frukost och ibland en och annan väl-lagrad ost. Som jag ser det finns det inga hinder för att köpa mejeriprodukter från någon annan leverantör än Arla.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Mat

3 responses to “Nu blir det dyrare igen!

  1. Peter

    Man får bara hoppas att ersättning verkligen går till bönderna också. Arla som skulle vara ett bonde kooperativ verkar ju vara en riktig utsugar rörelse idag. O vad fasen har dom o göra nere i arabländerna?

  2. Hade jag inte haft så långt till mitt jobb hade jag gärna cyklat men det är några km för mycket. Tur vi köper Skånemejeriers produkter för här dricks det mycket mjölk och äts yoghurt! Men det blir kanske prishöjningar även för deras produkter!

  3. Var det någon överhuvudtaget som förväntat sig något vettigt överhuvudtaget från dessa stollar !?.

Kommentera

