Doris Nobelpristagare

Gissa om det är fint här hemma nu. Vi har fejat och grejat många timmar nu och det har gett resultat. Det är bara hallen som är lite si så där eftersom det står en stor kartong med en inmonteradsbar microvågsugn. Tanken är att pappa ska hjälpa till att montera micron så att vi äntligen kan få en micro som sprider sina strålar jämt, vilket den gamla inte gör.

Inte visst jag att det skulle bli så här fint när vi fått ordning på alla saker. Det är luftigt och sakerna står inte på varandra.

Vid tretton noll noll satt vi båda klistrade framför TV’n för att få reda på vem som skulle få årets Nobelpris i Litteratur. Då ungefär fem tio minuter innan sätter en borrmaskin igång och skallrar i hela huset så att vi knappt kunde höra oss själva tänka. Inte hörde vi något av vad de sa på TV’n utan det blev att slå på text-TV för att kunna förstå vad som sades.

Prick tretton noll noll öppnades så Horace dörren till sitt tjänsterum och sa att Doris Lessing från England fått årets Nobelpris i Litteratur.
Motiveringen var som följer: ”Den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning”. Läs mer här.

Jag har inte läst något av Doris Lessing men sambon däremot har läst en del och rekommenderar ”Det femte barnet”. Jag kommer att försöka få tag på någon av hennes böcker för att läsa och bilda mig min egna uppfattning om vad jag tycker om hennes författarskap.

Doris Lessing har skrivit ett trettiotal böcker. Hon föddes 1919 i Iran och växte upp i Sydrhodesia. 1949 lämnade Doris Afrika och bosatte sig i London och har bott där sedan dess. Om du vill veta mera om Doris Lessing finns det mera på denna sidan.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Boktips

4 responses to “Doris Nobelpristagare

  1. Det femte barnet är ett klokt val så lita på sambon!
    Kram och trevlig fredag!

  2. Doris Lessing läste jag mycket av för 15-20 år sedan. Det är nog dags att läsa lite till och läsa om en del, tror jag.

  3. Pinsamt men jag har läst en Doris Lessing bok för flera år sen men kommer inte ihåg titeln. Tydligen måste den varit bra eftersom hennes namn satte sig. Kul för henne!
    Ha det gott och vimla nu inte bort dig i nya lyan. 🙂
    Kram!

  4. Horace är en sköning tycker jag. Såg honom i en svensk ”talk show” för något år sen och smalt direkt. Vilken trevlig och skojig människa!

Kommentera

