Framför vanlig tid!

Som om jag inte redan visste att det är hur jobbigt som helst att ställa om från vanlig tid till sommartid men även från sommartiden till den vanliga tiden. På våren kan det för mig ta upp mot fyra veckor innan jag funkar något så när, men jag tycker att det är jobbigt. Om jag får köra min vanliga tid även på sommaren fungerar det bäst. Vid övergången till den vanliga tiden igen tar det inte alls lika lång tid för mig att anpassa mig.

Det är nu bekräftat av forskare att det kan vara hälsoskadligt att göra dessa tvära kast på en timmes förändring. I synnerhet om man är kvällsmänniska, vilket jag är.

Forskaren Thomas Kantermann vid Universitet i München har genomfört en studie som omfattade ett femtiotal personer. Resultatet fick man genom att mäta personernas aktiviteter under dygnet samt genom att personerna fick uppskatta sömnens kvalitet och varaktighet. Vid byte till sommartid innebär det att soluppgången blir en timme senare vilket leder till att merpartten av människor måste gå upp en timme tidigare i förhållande till soluppgången,

Arne Lowden, stressforskare på Stockholms Universitet, säger att av fem personer är tre kvällspigga men endast en som är morgonpigg. Vad den andra personen är framgår inte, men jag skulle anta att de finns de som är varken det ena eller det andra.

Detta gör att kvällsmänniskor har det svårt att anpassa sin dygnsrytm till sommartiden. Läs hela artikeln i Svd här.

Jag skulle bli hur glad som helst om man inte skulle ställa om klockorna på våren respektive sommaren. Men å andra sidan tror jag att det skulle vara Mission Impossible att gå ifrån modellen med dessa olika tider.

1980 införde man sommartid i Sverige. Första gången det gjordes var redan under första världskriget, anledningen var att spara energi genom att ta tillvara på solens alla timmar. 1996 samordnade man sommartiden i EU vilken därmed används i hela EU. De regler som gäller för sommartid står inskriven i svensk lag, ”Författning (2001:127) om sommartid”.

Om det nu inte går att ändra på sommartiden så måste samhället göra något för att underlätta för alla som tycker att detta är jobbigt. Det skulle kunna vara mera flexibla arbetstider på arbetsplatserna, då menar jag även skolor eftersom det finns många kvällpigga tonåringar.

6 kommentarer

Filed under Allmänt, Samhället, Traditioner

6 responses to “Framför vanlig tid!

  1. Mig berör det inte alls! Jag märker ingen skillnad alls utan anpassar mig snabbt. Men Husse kan precis som du gör känna av det flera veckor.
    Kram!

  2. Hej på dej, Akson!
    Jag är ingen ”klockmänniska” så jag berörs heller inte av någon timme hit eller dit…jag snurrar omkring i tillvaron rätt obekymrad av ljus och mörker ..ha ha. Men känner förstås många som på ett eller annat sätt tänker precis som du, men hur blir det nu…ljusare på morgonen och mörkare på kvällen/eftermiddagen va? Kramar!

  3. curlingmormor

    Hoppas att du känner dig bättre i din förkylning. Måste nog säga att jag inte alls känner av om det är sommar/vintertid, alla årstider har sin charm tycker jag och nu är det så mysigt när man kan tända lite ljus och sitta och mysa.
    Kramizzzz

  4. Jag tycker det är skönt att man får lite mer ljus… Det börjar bli så himla mörkt… Ha dé.

  5. Pst! Du är taggad…

  6. Jag märker ingen större skillnad….men vi brukar vara bortresta den här veckan på hösten och vi har kommit en timme för tidigt till en hel del olika event genom åren. Fast det är ju bra när det är åt det hållet!

Kommentera

