Orolig för mamma!

Nu är klockan i detta rummet 06.40 det är den ”nya” tiden det vill säga den gamla hederliga vintertiden. I sovrummet där sambon ligger och sover är klockan redan 07.40 men som sagt den klockan är inte omställd till den sköna tiden.

Ute håller det precis på att bli ljust. Gatlampan precis utanför fönstret slocknade precis, annars har det hållt mig sällskap. Enligt bror ska det visst regna hela dagen, men jag tycker att det ser ut att bli en hyfsad dag fast det är ganska mycket moln på himlen.

Det skulle inte vara fel att solen strålade lite med sina strålar idag. Det skulle pigga upp mig och många andra också skulle jag tro.

Idag måste jag ringa till min mamma och prata med henne. I morgon ska hon åka till stora universitetssjukhuset i Skåne för att bli radioaktiv. Nej, inte för att prata i radio utan för att läkarna ska försöka få bukt med hennes giftstruma. Denna har hon haft i snart två år.

Vad jag förstått ska de spruta in jod som är radioaktiva i halsen och sedan ska detta bearbeta struman och den ska minska eller försvinna. Om inte detta fungerar måste de skära, då blir det ett snitt från ena sidan av halsen till andra sidan och delar av sköldkörteln plockas bort.

Sist jag pratade med mamma läste hon från pappren hon fått och där stod det att hon fick inte sova i samma rum som någon annan. Samtidigt måste hon se till att hålla sig två meter från alla andra människor samt att hon får inte laga mat eller hantera föda.
Undrar hur detta ska gå, till att börja med hur ska de ta sig hem från sjukhuset eftersom pappa kör. Det innebär att pappa får handla själv och att han får laga all mat.

Givetvis är det lite oroande att sitta femtio mil bort och inte kunna göra något. Fast det som gjorde mig ännu lite mer oroad är att giftstruma tydligen är delvis ärftlig till kvinnor i släkten och ja, jag är kvinna. Men jag tänker inte oroa mig för om jag får struma eller inte. Det orkar jag inte, men jag tänker notera det i hjärnstammen någonstans för framtida behov.

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Sjukvård

5 responses to “Orolig för mamma!

  1. Fy vad hemskt med din mamma. Jag förstår mycket väl hur maktlös du känner dig nu. Det är svårt att säga rätt saker här men jag tänker på er.
    KRAM!

  2. Så tråkigt med din mamma! Jag förstår mer än väl att du oroar dig för henne. Inte finns du i närheten heller för att stötta. Hoppas du kan peppa henne via telefon i stället! Det där med att vissa sjukdomar är ärftliga är inte roligt. Men samtidigt blir det för tungt om man ska oroa sig för vad man ev. kan få. Men en notering i bakhuvudet kan väl vara lagom!
    Ha en fin söndag!

  3. Det är väl bra för pappa att handla, nu finns det så fint fryst mat om man inte har lust att laga, värre är det med sällskap.

  4. curlingmormor

    Vad kämpigt för din mamma och att du är orolig är inte alls konstigt. Kan tänka mig att du peppar henne så gott du kan ändå fast du inte är precis i närheten.
    Kramizzzzz

  5. Jag förstår hur du har det. Mina föräldrar är inte heller så krya.
    Jag tror du gör vad du kan på ditt sätt och det är viktigtast
    Och du! Försök att inte tänka på det där med ärftlighet för om man ska hålla på så kan man ju inte leva, eller?… hoppas det går bra för din mamma och dig – inte lätt att vara så långt borta när ens föräldrar inte har det bra… Ha dé…

Kommentera

