En fridens dag

Nu borde jag inte sitta här vid datorn och skriva. Istället borde jag vara i sovrummet och packa ner det som ska med ner till Skåne. Vi beslutade i natt vid strax efter ett att vi skulle vänta med att åka ner imorgon måndag. Anledningen var att våra gäster stannade ganska länge och vi var båda ganska trötta efter att förberett, fixat och donat inför lördag kvällen. Å andra sidan skulle vi kunna gått och lagt oss lite tidigare men vi fastnade framför TV’n och såg den australienska dansfilmen ”Strictly Ballroom”. En film som jag sett ett antal gånger tidigare och jag tycker fortfarande att det är en ganska så bra film, om man gillar dans vill säga.

Efter att bara sovit ungefär fem – sex timmar vaknade jag, helt utmattad och helt oförmögen att somna om igen. Jag kan inte påstå att jag gjorde något särskilt men jag grejade med en massa olika saker till exempel rengjorde jag microvågen, ugnen samt att spishällen blev ordentligt rengjord. Till slut somnade jag en lite stund i soffan efter att ha läst några kapitel i boken jag håller på med nu, som är Dan Brown’s första bok men den som blev översatt som bok fyra. Boken heter ”Gåtornas palats” och är verkligen spännande.

Vid fyratiden i eftermiddags tog vi bilen och åkte över till Skogskyrkogården. Dels för att tända ljus på sambons föräldrars grav men också för att det är en tradition för oss att åka dit och se alla ljusen på Alla själars Dag. Att gå genom ljushavet och känna mörket omsluta en och hålla sin älskade i handen och njuta av stillheten. Sedan gå en sakta promenad genom ljushavet upp mot Greta Garbos grav (se min fotosida för bild på Gretas grav). Tända även ett ljus för henne och alla andra människor som inte får vara i fred om de så önskar. I kväll var det råkallt och vi tog närmsta väg tillbaka till bilen eftersom vi började frysa i våra höstjackor. 

Planen för resten av kvällen är att packa allt och gå upp senast åtta för att främst parkera om bilen eftersom den står på måndagsparkering. Så förvånad jag var att det var endast där som var ledig då vi kom tillbaka från Skogskyrkogården. Förhoppningsvis kommer vi upp i ganska ok tid för att åka så tidigt som möjligt på förmiddagen. Det är onödigt att ta i för mycket och komma iväg för tidigt då fastnar vi bara i rusningen. Men vid nio tio-tiden känns som en lagom tid att komma iväg till vårat älskade Skåne.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Bilder, Boktips, Film och TV, Resor, Traditioner

4 responses to “En fridens dag

  1. Ert älskade Skåne – låter underbart!!! Är ju som sagt född och uppvuxen i mitten av Skåne, men att andra längtar till Skåne precis som jag är härligt att höra.
    Även jag har varit ute en tur i det fina vädret, men nu är det kväll och benen på soffbordet.
    Nu ska jag titta vidare på ditt fotogalleri som jag började med i morse… Jag jobbar ju med bland annat fotografer till vardag – dina bilder får mig att få tankar, bilder av annat och en känsla. De är för mig väldigt konstnärliga -jag gillar dem… Ha dé…

  2. Är född och uppvuxen även jag i Skåne, i Snapphanetrakterna.
    Kul att du gillar mina bilder.

  3. Kör försiktigt och välkommen hit till mitt älskade Skåne. Här är jag född och uppvuxen. Trivs bra med det och roligt att fler gör så!
    Kram!

  4. curlingmormor

    kör försiktigt på er resa till skåne.
    kramizzzz

Kommentera

