Ännu ingen värme

Äntligen, äntligen är vi nere i vårt älskade Skåne.

Vi kom ner redan vid strax efter sex på kvällen, men då hade vi å andra sidan inte stannat och ätit i Värnamo som vi brukar göra. Fast då vi körde av E4:an stannade vi och handlade i ”den röda affären”.

Mörkret hade redan rullat in då vi körde av E4:an för att forsätta på mindre vägen men som brukar vara ganska trafikerade ändå. Lite trist att det blir mörkt så tidigt men det kan inte vara sommar året runt, fast det hade jag tyckt varit ganska skönt.

När vi väl fått med oss det viktigaste tre trappor upp till lägenheten var det kallt. Riktigt kallt och det känns lite uppkylt också. Det har inte blivit särskilt varmt fast vi nu på morgonen ställt upp elementen på det högsta. Men det kan vara något vajsing på värmen här eftersom föreningen bytt uppvärmningform. Tidigare var det olja men nu är det, ja, jag vet inte riktigt, luft?!? I vilket fall som helst står det två ganska stora saker som liknar någon form av AC-anläggningen. Dessa saker ska alstra värme till samtliga lägenheter, även våran.

Idag ska det städas här, storstädas. Förra gången vi var nere åkte vi tidigare eftersom det skulle stamrenoveras. Det har skett genom att man lagt i någon massa (proxy, något) i de befintliga rören. Innan vi åkte på måndagen plockade vi undan allt i köket och på toaletten. Nu ska det tillbaka på plats men innan dess måste ett dammlager från rensningen av rören först torkas bort. Jag trodde att de som genomförde arbetet av stamrenoveringen också såg till att det var rent och snyggt då de lämnade lägenheten, men tydligen inte. Redan igår kväll tog vi det värsta men det finns mycket kvar att göra rent.

Lite senare i eftermiddag hade jag tänkt att jag skulle ta en uppfriskande promenad längst med strandkanten. Jag får se om kamerna får följa med eller inte, det beror på vad det är för väder. Just nu är det ganska gråtråkig. Havet och himlen går i samma gråskala då jag tittar ut genom fönstret. Fast det ser ut som om det eventuellt skulle finnas en chans att det kan klarna upp, men det återstår att se.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Boende, Väder

3 responses to “Ännu ingen värme

  1. Har ni en egen lägenhet i Skåne också? Fick för mig att ni besökte dina föräldrar? Fast jag får för mig så mycket;-))
    Ha en fin dag trots vädret och kylan!

  2. God middag Akson du resande tjej dam tant flicka (välj själv) Jaha kallt sa du det var, Inte bra förkylningar lurar då så det är bäst att ta på kofta och tofflor,
    Hoppas ni fått upp värmen annars får du ställa in ett element Filifjonkan är välförsedd har konvektorelement till huset ifall det blir riktigt elakt kallt ute typ -25-30 grader då är det skönt att ha ett extra i köket Värsta är att p min övervåning står 5 st oanvända nu det räcker för mig med elvärmen (vattenburen elvärme) Värnamo skrev du Passerar ni Nydala (klostret du vet)eller Vrigstad? jaja du får ha det så bra nu i ditt Skåne.

  3. Älskade Skåne – musik i mina öron. Jag tycker samma. Hoppas ni får skön visit i vårt gemensamma Skåne… och lite bättre väder 🙂

Kommentera

