Nu väntar värmen!

Idag är det lördag och stormen som kom igår kväll har nu bedarrat. Då mörkret sänkt sig ner över oss började det blåsa, inte så nådigt heller. Jag var lite fundersam över hur länge vi skulle få ha ström. Medans vinden slet och drog i huset satt vi stilla vid våran stora dator och såg på ytterligare några avsnitt av ”Lost”.

Läste även ut ”Gåtornas palats” av Dan Brown igår eftermiddag. Började på en ny bok igår kväll. Den är egentligen en ungdomsbok av John Marsden som ingår i en serie av sju böcker. Det handlar om några ungdomar i Australien som försöker klara sig undan soldaterna som anfallit deras land och intagit det. Efter att ha läst den första boken ”I morgon när kriget kom” var jag fast och ville veta hur det skulle gå för ungdomarna. Nu läser jag den tredje boken ”Tredje dagens kyla”. Detta är böcker som jag kan rekommendera både vuxna och ungdomar att läsa. Det är spännande och välskrivet.

Senare idag ska vi åka upp och hälsa på mina föräldrar och passa på att basta i den vedeldade bastun som pappa byggt nere vid dammen. Jag tror inte att jag ska bada i det vinterkalla vattnet i dammen däremot bastar jag gärna. Har aldrig bastat i en vedeldad bastu tidigare det har varit bastu som värmts upp av el. Ska bli spännande att känna på hur det känns, enligt sambon är det en helt annan sak att bada bastu i en vedeldad bastu. Det återstår att se.

Innan vi åker måste vi inom en affär och köpa någon present till pappa. Kom på i veckan att det är Fars Dag på söndag och då får man köpa något till pappa. Vet inte riktigt vad vi ska åstadkomma men något blir det.

Bror ringde sent igår kväll och talade om att de kommit hem från Egypten. De hade haft det kanonbra fast han hade varit förkyld hela veckan de varit iväg, så typiskt. De hade haft en lugn och avkopplande semester fram till den dagen då de åkte in till Kairo. Det hade varit hur stökigt som helst där och de ville bara bort därifrån tillbaka till lugnet.

Efter att jag pratat med bror blev jag verkligen sugen på att åka någotstans där det är varmt och skönt och man kan bada och sova och njuta av livet. Först måste jag skaffa mig pass, men det ska gå ganska fort har jag förstått. Sedan kan vi börja titta i resekataloger och kanske hitta en trevlig resa någon gång i januari eller februari.

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Film och TV, Resor, Traditioner, Väder

5 responses to “Nu väntar värmen!

  1. Jag jobbar ju några timmar på bibblan här och jag kan säga att Marsdens böcker är böcker som lånas ut ofta. Jag får nog ta mig en titt. 🙂

    Svarade i min blogg att jag är grymt avis på dig som har ALLA Queens LP. Vilka rariteter!!
    Lyckliga du. 🙂
    Kram!

  2. Ska man resea till sol och värme så tycker jag man ska gör det när vi har som kallast och mörkast i vårt land. Januari/februari är ju perfekt! Hoppas ni hittar något spännande.
    Kram!

  3. John MArsdens böcker är jättebra – jag läste dem samtidigt som något av kidsen. Det var kul. Sol och värme efter jul låter helt perfekt – jag hänger gärna på! 😀

  4. Jag vill också till värmen – sitter och fryser nästan varje kväll och saknar solen som vi inte fick speciellt mycket av i somras – är allmänt bara trött. Vi ska prova att komma till värmen över julen, men eftersom vi inte bokat än så kan jag själv redan nu se mig framför julgranen hos mamma och pappa… suuuuuuuuuuck…. men om man är sist ute med att leta resa så får man skylla sig själv. Ha en bra söndagkväll.

  5. curlingmormor

    Vedeldad bastu är toppen härligt även om jag inte (på den tiden) provade på det kalla vattnet.
    Hoppas att ni finner på någon härlig resa till sol och värme!!!
    Kramizzz

Kommentera

