Ingen snö i sikte, ännu

Idag är jag glad att jag inte befinner mig uppe i stora kalla och halkiga huvudstaden. Det har utfärdats varningar att trafikanterna ska ”Ta det lugnt i trafiken” idag, det är Trafik Stockholm och Vägverket som uppmanar till det i Stockholms Län. Det är minusgrader och snömodd på vägarna i synnerhet de mindre och mellanstora däremot var Europavägarna vid åttatiden halkfria men dock blöta.

Temperaturen håller på att falla vilket gör att snömodden fryser och det blir lite extra struligt väglag. Vädergubbarna/gummorna säger att det kommer att snö idag också, vilket bör resultera i någon eller några centimeter snö. Läs mer om snöovädret i SvD.

Hela Sverige har fått känna på vinterkylan under natten, som kallast har det varit i Nikkaluokta, vilket tydligen är ett riktigt köldhål, där kröp kvicksilvret ner till minus 27,3 grader. Även i Svealand har det varit rejält kallt, kallast var det i Idre med minus 21,6. Här i Götaland var det kallast i Haghult, där det knäppt till med minus 10,2 grader. Även här har det varit kallt i natt, det känns eftersom det är kallt i rummet.

Det ska visst ha snöat i stora delar av Sydsverige och på ostkusten under natten eller har nederbörden kommit som snöblandat regn. Detta snöfall kommer visst att hålla i sig nder dagen. Värst kommer det att bli längst med Smålandskusten. Där har även SMHI utfärdat en klass 1-varning för bland annat kraftiga snöbyar. Under dagen kommer det att komma ungefär en decimeter snö och i de områdena där det förväntas komma krafig nederbörd kan det komma flera decimeter. Läs mer i DN om snöovädret.

Alla trafikanter uppmanas att ta det lugnt i trafiken idag. Det har skett lite avåkningar i de södra delarna av landet. Jag säger bara att det var en himla tur att vi inte ska ut på vägarna och åka idag. På denna sidan kan du se vad det blir för väder där du bor.

Detta snöovädret i stora trafiktäta huvudstaden gör att en del bussarna står stilla på grund av halkan. Läs mer på SL. Även om det inte står att pendeltågen är försenade så ska man nog utgå från att de är det, eftersom det brukar vara det om det är kallt och har det sedan snöat är det nästan bingo. Men som sagt det är min reflektion över vad som brukar hända med pendeltågen vid kyla.

Jag tycker att vägverket är roliga då de sägar att det är problem med mindre och mellanstora vägar, vem definierar vad som gör en väg till en mellanstor väg eller mindre väg. Är det bara storleken på vägen det vill säga bredden eller är det trafiktätheten, trafikbelastningen. Eller är det så att det är konstruktionen av själva vägen. Kan det vara så att det är hastigheten som avgör vilken sorts väg det är?

Jag känner av att det är/har varit kallt ute i natt. När jag var uppe för en stund sedan hade det inte snöat här i natt inte hade det börjat göra det heller. Jag väntar på denna nederbörd men antar att det kommer några snöflingor sedan är det bra.

Mig gör det inget om det snöar men snöslask gillar jag inte. Om det kommer lite snö nu så blir det lite ljusare på kvällarna. Nu är det näst in till kolsvart då det blir mörkt.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Väder

3 responses to “Ingen snö i sikte, ännu

  1. Jag tycker väldigt mycket om snö och vinte men bara så länge jag slipper ge mig ut på vägarna och köra. I dag ska vi till veterinären så jag är nöjd med uppehållsväder och torra vägbanor!
    Kram och ha en bra dag i kylan!

  2. Vi hade snö…..men den är borta…..och där borta kommer det mera ser jag 🙂 små tunna fina flingor yr omkring för det blåser isbjörnar. Ha de bra idag, kram

  3. curlingmormor

    Här har det småsnöat hela dagen och den ligger kvar!!!!!!
    Måste säga att de är väldans duktiga på att ploga här både små och stora vägar!!!
    Kramizzzz

Kommentera

