En lång fotodag med många bilder

Vilken dag vi har haft idag. Var uppe med tuppen och stod nästan på backen och gal, men bara nästan. Solen sken och det var som gjort för en perfekt fotodag. Efter en tur inåt landet var det bara att inse att där fanns ingen sol.

Det var bara att styra näsan ut mot kusten igen, men se då hade solen gömt sig bakom ett gigantiskt stort moln och vågade bara visa sig lite då och då. Vi stannade till och tog lite bilder på äpplen och alla dessa äppellundar. Inte ville solen visa sig överhuvudtaget då vi gick och tittade på alla vinterröda äpplen som hängde kvar på sina grenar. Det blev några bildern trots att solen inte var samarbetsvillig.

När vi satt oss i bilen för att åka vidare gissa vad som kom fram då. Just precis, då visade sig solen igen. Vi var förvisso lika envisa, det var bara att veva ner rutorna och börja ”bilfotografera”.

Vi tog en mindre väg för att kunna stanna och ta lite bilder utan att de andra bilarna kom i full fart och körde rakt in i oss. Denna mindre väg ledde oss ner till ett litet fiskeläger där det verkade ha varit full aktivitet. Det stod en traktor framkörd och släpet låg det massor med nät, bojar och en massa andra saker som jag antar behövs då man fiskar.

Efter att gått runt och tagit lite bilder på diverse olika saker hör vi båda att en båt är på väg in i hamnen. I båten sitter två väderbitna män tillsammans med vad jag såg som en massa ankare. Strax därpå dök det upp ytterligare en båt i denna befann sig fyra män även i den båten låg det en massa ankare. De såg inte precis så glada ut då vi började fotografera dem men snart verkade det som om inte märkte att vi befann oss där. Fast några av dem ville gömma sig men några andra ville visa sig och drog på det största leendet.

Ett tu tre dog de iväg. Vi fick reda på att de skulle återkomma om ungefär en och en halv timme. Vi åkte snabbt in i närmsta samhälle och letade upp korvkiosken för att äta lite snabbt och lätt. Kan inte påstå att det var särskilt gott men det mättade och vi klarade av ytterligare några timmar ute i snålblåsten nere vid havet.

Då vi åter anlände till den lilla fiskebyn var det lugnt men blåste hade tagit i och jag tog direkt på mig min tjocka varma dunjacka. Jag frös inget även om vi vandrade runt på piren och lite över allt och tog bilder på båtar, vatten, fåglar, stenar samt en massa andra saker man kan hitta så som en kaviartub.

Efter att ha väntat på ålafiskarna en god stund kom de sakta tuffande in. Den första båten hade en stor båt full med fiskenät på släp. En stund senare kom killen med det stora leendet in med en båt fulld till bredden med nät och lite annat, däribland tjugo kilo ål.

Jag är inte särskilt förtjust i ål. Om jag får det på min tallrik av misstag brukar jag försöka att byta bort den eller helt enkelt ge åla-biten till någon som verkligen gillar ål. Fast rökt ål ska visst vara en delikates, så jag kanske skulle ta och prova det någon gång.

Glöm inte att titta på två av bilderna som ligger på min fotosida. Av mina nästan sjuhundra bilder som jag tog idag blev det dessa två som jag valde för att jag tycker att de representerar dagens fototur på nästan åtta timmar inklusive bilfärd och matpaus mer mera.

2 kommentarer

Filed under Bilder, Dagens Foto, Foto, Mat

2 responses to “En lång fotodag med många bilder

  1. sagolikt

    Vad fint du berättar om din/er dag. Det är så med solen och ljuset. Ibland vill det verkligen inte låta sig fångas. Hoppas det blir soligt nu i helgen…jag vill också fota:-)

    Ska till fotosidan nu.

    See you!

  2. En lyckad fotodag förstår jag! Så fort min tumme blir bättre ska jag och kameran ut tillsammans på vandringsfärd.

    Jag gillar inte heller ål. Hamnar det på min tallrik så är Husse alltid redo att göra en insats. Han tycks helt ha glömt bort att han föråt sig på ål en gång när vi var på Rådhuskällaren i Malmö. Ett underbart julbord för övrigt! Nej, tacka vet jag gravad lax!

    Ha en fin lördag!

Kommentera

