Grått, gråare och gråast

Pust och stön! Idag har jag inte fått så mycket gjort. Är inte lika trött idag, känner mig inte heller lika sjuk idag. Men å andra sidan har jag inte gjort så särskilt mycket idag.

Jag har legat i sängen med en varm skön dator på magen och återhämtat mig lite. Passade på att titta på Kullamannen och njuta av denna gamla svart-vita gamla ungdomsserie i sju delar som gick för första gången 1967. Den var inte lika spännande att se som första gången jag gjorde det. Jag tror att det var någon gång i slutet på 70-talet som jag såg den för första gången.

Det var så spännande att se den kommer jag ihåg. Det var nytt och annorlunda och första gången jag såg något liknande där alla pratade svenska. Nu insåg jag för första gången hur dumt det lät då alla skådespelarna pratade stockholmska medans man lätt kunde avgöra vilka som var infödingarna i filmen.

Filmen handlar om fyra barn varav tre i ungefär samma ålder, det var bara Tommy som var ungefär nio år. Marianne, Peter och Kaj var ungefär i tolv-tretton års åldern. Allt utspelar sig på Kullen och i det området. I början kommer det en underlig människa som heter dokter Miller. En fru Werner förekommer och henne vet man inte heller om hon är ond eller god. Även farbror Ludvig och Harry som är förtjust i barnens barnvakt Jenny, vet man inte om man ska lite på eller inte.

Allt avgörs i Kullamannens Hus. Där får man upplösningen i sista avsnitten av de sju. Vem är god och vem är ond. Jag erkänner jag hade helt glömt bort hur alltihopa skulle sluta och var nyfiken hela tiden vem som var vem samt hur alltihopa skulle sluta.

Lite senare i kväll ska vi se på några avsnitt av Lost, andra säsongen som vi tittar på. Sedan är det nog dags att sova igen. Jag håller tummen på att det blir lite bättre väder nästa veckan så att vi kan ut och rasta kameran igen.

8 kommentarer

Filed under Allmänt, Förr i tiden, Film och TV, Väder

8 responses to “Grått, gråare och gråast

  1. curlingmormor

    Vad skönt att du känner dig bättre!!!! Fortsätt med det!!!!
    Kramizzz

  2. Får nog beställa Kullamannen för jag minns att den var sååå bra!

  3. Jag gissar på att jag missat något – din förkylning. Hhmm… visste inte du varit sjuk? Men i vilket fall som helst så får du ju krya på dig. Då är det tv, varm mjölk och några goda böcker som gäller gissar jag på…
    Sen undrar jag bara varför man tittar på Lost? Där finns ju aldrig något slut… eller?

  4. Jo, det ska visst finnas ett slut men det är några säsonger kvar av Lost innan man får veta allt. Just nu går den fjärde säsongen i USA och den tredje har gått på svensk TV. Men för att göra det lite enklare för sig så kan man köpa hela serien i boxar med varje säsong för sig.
    Det är verkligen en konstig värld man kom till i Lost men har man börjat titta på det svårt att låta bli.

  5. Jaha du är på bättringsvägen skönt att höra. Det hjälper ofta att ta det lugnt som du gjort ser jag.. Såg också din kommentar om Lost..Milda makter ska den g så länge,,ja då får man väl använda den tiden till något vettigt eftersom jag ledsnat på den sen länge, Men Kullamannen ja det var ett antal år sen men minns mystiken och musiken i början den var spännande då.Men ofta om man ser om så gamla grejor så tappar man det där som man tyckte efter första gången och jag känner mig bestulen då
    Minns när man så dr Zivago första gången oh sån film man var lyrisk men efter ett antal år så såg jag den igen och vips så såg man alla kulisserna tråkigt tråkigt där försvann den glädjen så jag ser inte om filmerna om det inte är en vecka eller så emellan möjligen. Men det är så olika med oss människor och det är ju bra det.
    Du får fortsätta krya på dig nu då-

  6. Både Kullamannen och Dr Zivago är filmer med mycket nytänkande i.
    Jag gillar alla effekter som är gjorda till Kullamannen de är så plåtiga och metalliska, men passar så perfekt.

  7. Kullamannen var jätteläskig när jag såg den som liten…Jag glömmer aldrig Dr Millers stirrande blick….

  8. Vem kan glömma Dr Millers blick? Den var riktigt ruskig på den tiden det begav sig.

Kommentera

