När jag blir stor

Undrar hur vissa arbetsgivare egentligen tänker??

Här finns jag som kan och vill jobba dock med vissa begränsningar.

Jag tror att jag ska omskola mig. Fotograf låter lockande. Igår efteranmälde jag mig till en universitetsutbildning. Fast de tar bara in femton per år och anmälningstiden gick ut i mitten av oktober så chansen/risken att komma in är mikrominimal.
Å andra sidan står det lite mera ovanliga yrken/sysselsättningar med på min lista så som begravningsentreprenör eller varför inte beduin. Fast det tror jag inte att jag är kvalificerad för i synnerhet inte i Sverige.

Sekreterare av något slag tycker min läkare skull passa bra men vem vill ha en halvdyslexiker som sekreterare? Så jag får fundera vidare på vad jag ska bli när jag blir ”stor”.

När jag var liten ville jag blir ridlärare men det tyckte inte mina föräldrar var något man satsade på. Mamma tyckte att jag skulle bli sjuksköterska men det yrket har aldrig fallit mig in att bli. Pappa har aldrig sagt vad han ville att jag skulle bli, men motorer vill han att jag skulle kunna.

När jag blev lite äldre fanns det bara två alternativ som jag ville arbeta med som vuxen. Det ena vara ridande polis, det tog syo snabbt ur mig eftersom hon påpekade att först måste man vara vanlig polis och sedan om man hade tur kunde man kanske eventuellt få bli ridande polis. Så det föll även om jag länge ville och hade tankar på att söka Polishögskolan.

Det andra var att jag ville bli militär. Det talade jag inte om för så många men jag insåg att det var inget man valde på det sättet som jag valt det. Utan det var bara killar som gjorde lumpen, jag tror inte ens att tjejer var välkomna att mönstra. Dock var jag med i Kvinnliga Bilkåren i många år och lärde mig mycket om att köra lastbil med mera. Passade även på att få göra lite mera av de militära delarna för att dels se om jag klarade det och om jag passade för det.

Jag blev inte något av det jag ville bli, så det kanske är dags att göra det jag verkligen vill göra – nu.

10 kommentarer

Filed under Allmänt, Förr i tiden, Jobbet

10 responses to “När jag blir stor

  1. Inte är det lätt att välja och att välja rätt. Speciellt inte om föräldrar och syo ska ska bli nöjda också! Jag ville bli skådespelare men det blev jag naturligtvis inte. Men jag stortrivs med mitt yrke och klagar inte mer än på lönen… Men det hör väl till!
    Hoppas du hittar en sysselsättning som passar dig. Läsa är alltid utvecklande och själv har jag läst två olika högskoleutbildningar. Den första blev dock bara klar till 2/3… Men det är en annan historia. Själv uppmuntrar jag våra barn att läsa vidare men att välja av intresse. Då går studierna bra och trviseln finns!

    Lycka till med vuxenlivet;-))

  2. Ojojoj det var många ”villebligrejor ”det där…men kanske kommer du in på fotolinjen man vet aldrig . Undrens tid du vet….det där med Beduin tror ja inte är så lockande mitt ute i öknen med ett gng kameler som bästa vänner,,och dr får du nog inte göra något av det du tycker om (kvinnorna hålls ju som hundar nästan alla fall fast hundarna har det bättre n kvinnorna verkar det som) Näe satsa du på fotot ring och tjata 3 gånger om dagen

  3. curlingmormor

    Det där med foto tror jag skulle passa dig alldeles utmärkt!!!!
    Kramizzzz

  4. sagolikt

    Du har en otrolig anlag och begåvning för foto så kanske framtiden är där…Annars får det vara i det som du vill och det känns rätt:-)

    Sköt väl om dig.

  5. Jag ville bli paketinslagare på Domus – för mamma sa att jag alltid slog in paket fint. Så lätt man faller för smicker…? 😉
    Det var svårt att välja då och det är lika svårt att välja nu. Kanske i och för sig lite lättare nu för man har mer vetskap om vad man kan göra… När jag gick ut skolan visste man bara att man kunde bli förskolelärare och det ville inte jag… Men jag vet det är himla ansträngande att inte veta och att itne få jobb…

  6. Klart du ska satsa på foto, det tror jag absolut är din melodi. Begravninsentreprenör låter inte lika kul….

  7. Morrn morrn på onsdagen Grått igen hos Filifjonkan. Dagen blir lugn efter skåpflyttningen så¨får man fika lite
    Tror jag tar en extra lur idag hur är det med din förkylning har den släppt sitt tag om dig?

  8. agapanthus

    Plugga är kul när man är riktigt intresserad. Det var jag aldrig efter grundskolan, visste inte riktigt vad jag ville.Men 39 år gammal så rammlade poletten ner 😉 Jaa! Trädgårdsmästare! Fotograf låter som en god idé tycker jag. Ha en bra da!

  9. Haha, vad ska vi bli, var också med i Bilkåren.

  10. Beduin tror jag kanske kan bli lite svårt……Men annars har du ju många goda idéer! Jag vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor 😀

Kommentera

