En satsning måste ske

Nu verkar det som om barnen/eleverna på låg och mellanstadiet kan och vet mer än lärarna om hur man använder internet och datorer. Detta framgår av en undersökning som gjorts av Microsoft. Läs hela artikeln i DN.

Det är skrämmande att läsa att barnen/eleverna kan mer än de vuxna som de umgås med på ”sin arbetstid” i skolan. Jag har svårt att förstå att det inte finns mer fortbildning i hur man hanterar datorer och internet i skolans värld. I många skolor står även gamla datorer som används av både vuxna och barn. Uppgraderingen av datorer sker allt för sällan. Detta är den erfarenheten jag har dragit av att arbetat som pedagog i skolans värld i över tio år.

Jag var med på den tiden då det var snack om att det blir inga datorer förrän larm var installerat, det vill säga ett rent moment 21. Dock kom datorena samma dag som larmet blev installerat. Det var datorer som vi idag inte använder överhuvudtaget. Vad sägs om ett RAM-minne på 32 MB eller datorer som fortfarande använde operativsystemet Win 3.x eller i bästa fall Win 95.

i slutet av 90-talet genomfördes en kompetensutveckling i hela landet som kallades ITiS – IT i Skolan. Det gick ut på att respektive arbetslag skrev en projektansökan om ett projekt de ville arbeta med under en termin eller läsår tillsammans med barnen/eleverna. De som genomförde det fick en dator till sitt förfogande. ITiS skulle göra att datortätheten på skolorna ökade med 40%. Hur det gick sedan med dessa projekt eller vad som hände sedan har mig veterligen det inte gjorts någon undersökning om.

Hur man idag fortbildar lärare och andra pedagoger i datoranvändande och internet vet inte jag. Denna kompetensen tror jag är viktig att se över för samtliga skolor.

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Internet, Jobbet, Samhället

5 responses to “En satsning måste ske

  1. Visst måste pedagogerna alltid ligga steget före eleverna! Jag håller delvis med men inte helt när det gäller kunskaperna! Dagens elever kan mycket om datorer men vuxna och barn kan olika saker. I vår kommun sker en fortlöpande utbildning av personalen. Det börjar med grundkurs och sedan bygger man vidrare. Ett problem är nog att flera vuxna kan mycket medan vissa kan väldigt lite. Det finns inget riktigt mellanting. Nu får jag nog läsa hela artikeln för att se om jag är helt ute och reser;-))
    Ha en fin kväll!

  2. Hm det där hänger inte Filifjonkan med på för så är det inte i vår by här finns datorer av näst senaste snitt de flesta med windows xp samt en massa andra bra program? Men vi har och har hat unga lärare i skolan det tror jag spelade in rätt mycket,men så tror jag ju också att det alltid finns sådana barn som är extremt begåvade vad gäller datorer och om har tiden att sitta och lära sig och pröva,, en försörjare idag hinner inte med så mycket av det.

  3. Ja ibland kanske läraren får lära av eleven – vilket iofs kan vara bra, men är en svår situation för många att hantera.

  4. När det kommer till datorer så är det inte lärarna som är infödda med dem – det är eleverna och det tycker jag lärarna ska försöka förstå. En en person som är född efter -85 är uppväxt med datorn i ansikthöjd. Det är inte dagens lärare så de borde ta tillfället i akt och lära sig i stället av eleverna. Vi kan aldrig bli så duktiga på så kort tid som dagens barn – som har datorn omkring sig hela tiden. Sen om det är på gott eller ont, vet jag inte…

  5. agapanthus

    Måste säga att både lärare och datorer borde uppdateras. Regeringen måste ju avsätta extra pengar till skolorna för både utbildning och datorer som har aktuell prestanda. Tiden ser ut så och det kostar men det bara att hänga med. Man utbildas ju för framtiden!! Ha en bra fredag!

Kommentera

