Ååå äntligen hemma…

Det var skönt att komma hem igen. Fast det är kallt som bara den det saknas några grader för att det ska trilla över tjugograders-strecket.

Efter att vi packat och loggat ut från hotellet. Passade jag på att ta en runda i stadens olika affärer för att se om jag kunde hitta något trevligt. Visst hittade jag en massa trevliga saker, men de kan jag inte skriva om här eftersom en del är julklappar. 

Jag var inne i stadens ny-åter-öppnade bokhandel, jag brukar passa på att besöka den eftersom jag gillar att vandra runt och titta bland böcker. Jag hittade några böcker och några kalendrar till oss. Men det blev en del julkort och lite annat smått och gott med oss därifrån. Passade även på att besöka en butik som säljer CD och DVD. Det blev några skivor och en film, Kråkguldet hittade jag som jag så länge letat efter.

Passade även på att gå i lite sportaffärer och några klädbutiker när jag ändå var där. Och jo, det blev lite saker från de affärerna också men det är snart jul så jag säger inte vad som köptes mera.

När vi lämnade staden hittade jag en ny väg som vi inte kört tidigare. Om den är bättre eller sämre har jag inte en susning om. Den var lätt och enkel att köra för att lämna staden bakom oss.

Det var en underbar dag med sol för en gångs skull. Det är något av en bristvara den senaste tiden. Det var så många ställer som jag skulle tänkt mig att stanna för att ta lite bilder med kameran. Men jag hade ställt in mig på att ta mig upp för sanddynerna eller om det är klitter för att se alla stenarna som står i en vacker formation.

Väl framme i den lilla byn med vad en del tror är en solkalender, körde jag så nära stigen upp som möjligt. Lämnade snabbt bilen till sambon som inte skulle jogga upp för att titta på stenarna. På med mössa och tjocka vantar samt kameraväskan. Sedan var det bara att gå så snabbt det gick uppför stigen som har en brant lutning, efter lite mer än hälften av stigningen börjar jag få rejält med mjölksyra i låren. Det var bara att bita ihop och köra ner huvudet för att slippa vinden i ansiktet.

Väl uppe från branten kändes den kalla vinden ännu mer. Eftersom jag var ganska så anfådd stannade jag och tog lite bilder i den underbara skymningsljuset, dels för att hämta andan men också för att det var så vackert. Ett tu tre såg jag havet och jag hade tur för solen hade inte riktigt gått ner i havet ännu. Det blev några bilder på stenarn men eftersom ljuset höll på att försvinna och jag inte hade något stativ med så fick jag mest njuta av ögonblicket. Se en av bilderna på min fotosida.

På nervägen tog jag det betydligt lugnare då hade jag inte solen att jaga ikapp med. Väl nere vid bilen igen kunde jag bara konstatera att det varit kallt där uppe och att jag var nerkyld samt att jag fått ner en massa kall luft i lungorna.

Nu är vi hemma igen och ligger under täcker eftersom det var kallt, ett par grader under tjugogradersstrecket. Det är kallt vill jag lova. Hörde att det i natt skulle bli upp mot sex minusgrader, så jag hoppas att vi får upp värmen lite mera innan natten.

7 kommentarer

Filed under Allmänt, Boende, Film och TV, Sport, Väder

7 responses to “Ååå äntligen hemma…

  1. Vilken himla otur med lyxhotellet! Det är inte alls kul när man har bespetsat sig på det rakt motsatta. Här är det kallt och snöigt, men det är iaf bättre än den gråa filten som hängt här ett tag nu….

  2. Det är faktiskt ganska jobbigt att ta sig upp till stenarna. När jag väntade äldsta fröken höll jag på att svimma halvvägs och väl uppe kom en närgången ko och gjorde mig sällskap! Men utsikten är fin och formationen intressant så lite får man jobba! Nu över till din fotosida!
    Ha en fortsatt bra kväll!

  3. Borta bra men hemma bäst… 😉
    Ska kolla in din fotsida nu. Ha dé…

  4. curlingmormor

    Ja motion har du fått i vilket fall!!!!
    Sen får vi hoppas att värmen har stigit!!!!
    Kramizzzz

  5. Hej Akson jösses det var ett långt inlägg, Du har abstinens tror jag fnissar. Hoppas värmen kommit upp sig över 20 nu i alla fall ja det var kallt idag 6.3 som värst men nu har det vänt nu är det +1,1 snacka om fara upp o ner,
    jaha du var upp till stenarna det är fint där i solljus men backen upp är rätt tuff beroende på benen eller vinden Skall kika in på dina bilder sen då,jaha en del shopping hann du med också inte värt du säger nåt då avslöjade julklappar är inte kul. Hoppas dina lungor höll sig i shack så du inte dragit på dig nåt nytt elände
    Ja pepparkaksbak blir det i morgon hos mig antagligen hos dig med verkade det som,,, Välkommen hem då (till bloggen alltså) fniss vårt andra hem eller tredje eller fjärde

  6. Hallå och välkommen hem får man väl säga då. Hoppas ni är varmare nu!
    Jaghar också påbörjat julklappsinköpen, bara böcker ännu så länge men det är inte fy skam att få böcker minsann. Jasså du hittade Kråkguldet, det är en gammal klassiker. Jag hittade Huset Silfvercronas gåta häromdagen, minns du den? Med Meta Vealander som slottsfru och två barn som kunde göra resor i tiden genom att gå in i en gammal spegel? Sonen och jag tittar på den då och då nu på kvällarna. Kramar!

  7. Åhh, Kråkguldet 🙂 Vilka minnen. Hemma med halmen igen. Skönt skulle jag tro, kram

Kommentera

