Ljusslingor både här och där

Nu har sambon åkt iväg för att äta julbord med några gamla bekanta. Jag tycker inte att jag tycker om tillräckligt mycket på julbordet för att det ska vara värt att betala runt femhundra för att vräka i sig fet mat under några timmar. Nej, jag stannar hemma och tar det lugnt.

Fast det kanske inte blir så lugnt! Vid strax efter halv fem kommer syskonbarnen, som numera är 12 och 14 år, indråsande för att baka pepparkakor. Svägerskan hade lovat dem att baka men kom på att hon måste plugga eftersom hon har en tenta i morgon kväll. 

Svägerskan ringde vid tolvsnåret idag och frågade om jag kunde tänka mig hjälpa boysen att baka. Hon skulle skicka med pepparkaksdeg (dock ej laktosfri) och kavel så det är bara för dem att sätta igång att baka. Formar behöver de inte ha med. Jag misstänker att jag har närmare ett hundra olika pepparkaksformar. Vad de behöver hjälp med är ugnen. Men vem behöver inte hjälp med att passa de små goda pepparkakorna i ugnen.

Fram till dess att killarna kommer ska jag uppgradera sambons dator. Koppla upp datorn mot nätet, installera virusskydd och några till program samt ansluta två skrivare och en scanner. Sedan ska samma skrivare och scanner anslutat till min dator också. Sedan skulle jag misstänka att klockan är dags för att baka pepparkakor.

Igår kväll var vi i den närbelägna kyrkan och lyssnade på barockmusik. De spelade och sjöng vackert. Det var bland annat Vivaldis Gloria  som musikerna spelade och kören sjöng, men det började med musik av Arcangelo Corelli som jag verkligen gillade. Har aldrig hört något av honom tidigare. Jag var nöjd med konserten och kände ett lugn infinna sig av att sitta i den vackra kyrkan och lyssna på skön barockmusik. Efter en timme i kyrkbänken kändes att det inte var hemma i soffan jag satt.

Hemma igen gick vi en lite promenad runt huset för att titta hur de övriga boendes balkonger respektive fönster såg ut. Det var några stycken som smyckat sina balkonger liksom vi, våran lyser numera i blått. Det skulle lyst av rött också men dem slingar vägrade att fungera men med sneda kontakter bör det inte fungera.

Har du en granne som har en lila ljusslinga i ett fönster kan det vara vårat sovrum. Kommer det sedan i veckan som kommer upp en grön slinga i fönstret vid sidan om. Ja, då kan det faktiskt vara vår lägenhet du tittar på.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Boende, Datorer, Internet, Mat, Musik, Nyårskalendern, Samhället, Traditioner

3 responses to “Ljusslingor både här och där

  1. Låter snyggt men grannar är vi inte;-)) Här ska snart stora baket gå av stapeln så det gäller att hålla sig undan!
    Ha en fortsatt bra andra advent!

  2. Lycka till med bakningen! Här ligger vi lågt i avvaktan på ugnsreparation som troligtvis blir på onsdag….

  3. curlingmormor

    Kan tänka mig att det bev ett gäng pepparkakor bakade, jag kikar och kikar (*ler*) men ser ingen lila ljusslinga, men det låter fint!!!!!!
    Kramizzzzz

Kommentera

