En lång seg natt

Jag tog mig en lång sovmorgon idag. Klockan är snart ett på dagen och jag har precis gått upp. Det låter kanske som om jag skulle sovit hur mycket som helst. Det är dock så att jag sovit ungefär fem timmar. Inte många timmars sömn för mig som tycker att åtta nio timmar är lite lagom.

Allt började, tror jag, med att jag somnade efter maten igår kväll och sov ungefär två timmar. När vi sedan gick och la oss strax efter midnatt var jag hur pigg som helst och läste i över en timme i min bok jag hållt på med några dagar. Det är Patricia Cornwells Rovdjuret som jag håller på med, en bok som är en fri fortsättning på hennes övriga böcker om doktor Scarpetta. Sambon som suttit i köket och läst Harry Potter och Halvblodsprinsen kom in vid halv tre och vi försökte sova. För mig gick det inget vidare.

När klockan tickat på i nästan en timme gick jag upp och tog en av de bärbara datorerna och la mig på soffan och surfade runt. Läste tidningen, spelade spel allt för att trötta ut mig så att jag skulle få sova.

När klockan passerat halv sex gjorde jag ett nytt försök att sova. Denna gången kurrade min mage och gjorde det omöjligt att somna. Det enda jag kunde göra var att gå upp och äta. Jag sökte lätt igenom kylskåpet och kunde konstatera att det fanna lite kvar i korven med risgrynsgröt. Det blev min tidiga frukost eller sena nattmat.

Efter att läst första delen i tidnignen, ätit upp den varma risgrynsgröten, löst ett suduko och slutligen borstat tänderna somnade jag och har sovit si så där nu få morgonen och förmiddagen. Jag känner mig piggade än vad jag gjorde vid sju-tiden i morse. Misstänker att det blir en tidig kväll för mig i kväll. Måste dock se vad bönderna gör för val i ”Bonde söker fru/man”.

Jag misstänker att det är brytningen från dåligt väder till hög luft och fint väder som gjorde det svårt att sova i natt. Grannen som bor ovanpå hade också det svårt att sova i natt. Jag hoppade till då hon satte på TV eller radion så högt att nästan jag hörde vad som sades. Det är verkligen skönt att se blå himmel och lite sol. Tänkte att jag skulle ta mig en promenad i det fina vädret lite senare idag.

PS. Det finns nya fotografier på min fotosida!

9 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Boktips, Film och TV, Internet, Spel, Väder

9 responses to “En lång seg natt

  1. Ja det här gråvädret är så seeeeeegt och jag tror faktiskt att det påverkar oss mycket mer än vi tror. Här har det inte slagit över till klart och kallt – det är grått och kanske lite kallare bara.

  2. Här är det också gråväder och inte blir man piggare av det! Hoppas den kommande nattens sömn blir bättre. Det är hopplöst när sömnen inte vill infinna sig utan man bara vrider och vänder sig! En promenad kan nog vara bra att ta och gärna en längre sådan!
    Kram!

  3. Min tös hade ont i magen halva natten – så samma här… Dåligt med sömn och nu tycker jag att det känns som en förkylning är på G – men varför skulle just jag klara mig undan den?
    Cornwells Scarpetta är bra – så du hade i alla fall gott sällskap.

  4. Hej Akson. Skrattar åt dina nattliga våndor, Det är kört direkt om man sover ett par timmar på kvällen omöjligt att somna efter det allt blir snedvridet. Värsta är att det hänger i flera dagar i kroppen Så du har sett sol idag,,, lyllos säger jag här är det grått som vanligt Smålands nationalväder numera, Men faktiskt snöade det ett par minuter tunna vildsinta dansande flingor det var fint att se men syntes inte på marken. Nu skall jag gå och koka på dina bilder igen då vinkar..

  5. curlingmormor

    Oj oj, inte roligt när man bara ligger och vrider sig, men det var ju tur att du somnade till nu på förmiddagen ändå. Hoppas hoppas nu att den här natten blir lite bättre.
    Nattikramizzzzzz

  6. sagolikt

    Det har varit en sådan tid för mig med. Sömnar inte före tre eller fyra på natten. Halvdöd är jag på dagarna. Hoppas du sover gott i natt!

  7. Ville bara önska dig en trevlig Lucia!
    Kram!

  8. i ungdomen vakade man ju Lucianatten och bönderna gjorde det…

  9. Lucia på dig …vad gör du idag då? Snärjigt hos Filifjonkan idag knappt hunnit runt ännu på bloggarna,men det kommer..lussebullar är konsumerade likaså obligatoriska luciapepparkakorna.
    Har hämtat postpaket som kommit trevliga saker de r till Filifjonkan från en utlandsbekant har skickat mina med häromdagen
    Har du fått några lussebullar och kaffe då? Har du hunnit börja ännu med ditt pynt. Filifjonkan hade söner sin stora långa tomte häromdagen for i golvet med tomte liten köksradio och ett glas vatten
    Saknar ”Lången ”redan jajaj så gr det rumpan fick en törn men den är rätt härdad numera, fnissar ha det bra resten av dagen

Kommentera

