Otillåtet intrång

I helgen fick jag ett konstigt mejl. Det lät meddela att jag hade fått ett nytt lösenord på Bilddagboken eftersom ”någon eller några indivier har gjort intrång i Bilddagbokens system och kommit över databaskopia från maj 2007”. De rekommenderade mig att byta mina lösenord på bland annat e-post och msn samt att jag snarast skulle byta mitt lösenord på Bilddagboken, men inte tillbaka till det gamla utan ett nytt.

Först trodde jag att det var någon sorts skämt. Det har varit intrång under maj månad och först nu i januari upptäcker man det. Inget bra alls. Fast det kunde också vara så att de inte upptäckte det alls, då hade det varit värre.

Det finns ungefär 650 000 användare på denna sidan men man tror att det är ungefär 3 000 som är drabbade.

Läs mer om den hackade sajten på DN och/eller besök Bilddagboken.se

Nu skapar jag bara säkra lösenord. Hur man gör det kan du läsa här.

Några tips är:

  • Använd inte samma lösenord för mejl, chattar och andra sidor.
  • Blanda stora och små bokstäver med siffror och specialtecken.
  • Använd mer än åtta tecken, desto längre desto bättre.
  • Exempel: Mamma gillar inte fisk. Byt t ex ut alla vokaler mot en siffra och skriv en bestämd konsonant med stor bokstav. Allt för att göra det svårare för den som vill komma åt ditt lösen.
10 kommentarer

Filed under Allmänt, Internet, Samhället

10 responses to “Otillåtet intrång

  1. Jaa och när datorn kom till hemmen så trodde man ju att tidernas elände var förbi men där blev alla dragna vid näsan. För ett par veckor sedan fick maken post från banken med ett nytt kort för han ingick i en grupp som misstänktes blivit trampade på. Mycket obehagligt, men tack o lov så hade han inte förlorat några pengar…. Ha en bra dag, kram

  2. Ja jag läste om hackningen av bilddagboken. Vad trött man blir! jag fattar inte varför dessa kreativa individer inte kan använda sin begåvning och kreativitet till något vettigt…

  3. curlingmormor

    Hörde om detta på nyheterna imorse, trist tycker jag att det alltid skall finnas några som vill förstöra.
    Kramizzzz

  4. Jag läste om det. Mycket tråkigt för er som drabbats. Men det mest korkade var att en polisman använde samma lösenord till sin mail som till en polisutredning. Hur dum får man bli. (ursäkta)

    Det var bra tips du skrev.
    Kram 🙂

  5. Neny

    Jag har ett system för lösenord, där jag byter med viss frekvens på olika typer av sajter… och mailen har _aldrig_ samma lösen som någon annan sajt. 🙂 Fick också mailet, men är garanterat inte drabbat eftersom jag inte var medlem där i maj. 🙂

  6. sagolikt

    Jag är lite vårdlöst med lösneorden…Det är inte bra. Måste skärpa mig. Kan inte förstå dessa hackers som ska ställa till elände:-(

    Ha en bra natt!

    *Kram*

  7. Man kan inte vara nog försiktig när man väljer lösenord! Jag brukar köra med olika och blanda helvilt! Hittills har det fungerat men vem går säker…
    Ha en bra dag!

  8. Ja, jag fick också meddelande därifrån. Trist, men nu har jag bytt iallafall och förhoppningsvis så har jag ett ”säkert” nu! :0)
    Ha en fin kväll.

  9. (vaffö ska man utnyttja en bilddagbok?)

  10. Det är väldigt viktigt att man gör det så svårt som möjligt för hackare att knäcka lösenord, finns gott om verktyg som knäcker lättare lösenord. Vidare ska man aldrig ha samma lösenord på alla ställen där man har konton. Upprätta ett smart system och ha det kanske nerskrivet i en liten hemlig bok som du har gömd på ett bra ställe.

Kommentera

