Glöm inte frikoppla!

Idag är det återigen fredag. För mig blev det en tidig sådan. Redan kvart i sju i morse ringde klockan och talade om att det var dags att stiga upp för att köra iväg med bilen till servicen.

Framme vid bilservicen fick vi en liten Fiat Punto som lånebil. Den är så liten i synnerhet då eftersom vi i vanliga fall kör en stor Mitsubishi Grandis. När jag skulle gå ur bilen första gången blev jag förvånad över att jag så fort nådde marken. Den var inte lika hög som våran.

Den som i vanliga fall kör automatare och är inkörd på det har lite svårt att röra på den där pinnen som kallas växelspak, likaså att trampa på den tredje pedalen för att frikoppla. På våran lilla väg är det trettio kilometer i timmen, den körde jag länge med bara ettan i tills jag insåg att det inte var fläkten som lätt utan jag som rusade motorn. Då jag skulle backa ut från p-luckan vid affären glömde jag helt enkelt att trycka ner kopplingspedalen då jag skulle starta. Jag tror att jag slutar med pinsamheterna där.

Jag har nu fått en arbetsprövningsplats. Min koordinator ringde och meddelade mig detta. Lite konstigt att jag hamnade i en affärer med tanke på att jag önskade att inte bli placerad där. Men men det ska nog funka två veckor, antar jag. Det kommer att komma rapport om detta då jag börjar, var så säkra på det.

Nu har vi fint här hemma. Kylen är fylld med godsaker inför helgen. Nu kan bröderna Brothers komma när som helst. Fast först ska den stora killen iväg och vara hjälptränare på judon. Jag ska köra bror, svägerska samt den yngre brodern till flyget.

Bror och svägerskan ska flyga upp till Norrland för att bo på ishotellet i Jukkasjärvi samt att de natten därpå ska åka hundspann och sova under bar himmel. Därefter följer den yngre med tillbaka och förhoppningsvis kommer vi samtidigt hem som den äldre brodern kommer på cykel hem till oss. Sambon är hemma och tar emot honom om han kommer först.

Men innan jag kan göra något ska jag först vila sedan måste bilen hämtas när de ringer och säger att den är klar. Det blir innan femton noll noll då de stänger.

6 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Boende, Jobbet, Resor

6 responses to “Glöm inte frikoppla!

  1. Då kanske det är ytterligare en bil till som behöver service efter din framfart med den;-) Så skumt att du blir placerad i en affär. Påminner mig om när jag tog studenten och meddelade min mamma att hon hade fria händer när det gällde maten. Dock ville jag INTE ha mimosasallad! Behöver jag säga vilken sorts sallad som serverades…

    Ha en trevlig helg tillsammans med brorsbarnen och hälsa sambon!

  2. Neny

    Oerhört komiskt (eller inte) att du får arbetsträna där du verkligen inte ville det. Som om någon slagit lock för öronen…
    Lycka till med växellådan! 😉 Svärfar lånade vår bil för ett par månader sedan när hans var på verkstaden, efter det behöver man varken använda koppling eller växelspak- de fungerar inte ändå… Weeepedoo!

  3. Du gav mig ett gott skratt så här på fredagkvällen… Men jag kan förstå skillnaden från bil till pyttebil. Hoppas du får en skön helg, men det låter så (fyllt kylskåp)… Hhhmmm… gott, gott 😉

  4. *skrattar* Lånebilar kan vara trixiga…

    Du, det där med att bli placerad på en plats man absolut inte vill ha…sååå typiskt arbetsförmedlingen!
    Önskar dig lycka till i alla fall, vem vet, det kanske visar sig vara det allra bästa…*håller tummarna*

    Ha en riktigt härlig helg, kram!

  5. curlingmormor

    Hm hm, har de missat kanske att du inte vill vara i en affär????
    Ja du, vi har också automat och det är såååå skönt tycker jag, speciellt med mina händer, hade vi en sån där evinnerlig växelspak då vete sjutton hur det skulle gå!!!!
    Hoppas nu att ni får en toppenhelg!!
    Kramizzzzz

  6. agapanthus

    Jag har bara körkort för automat. Automat är toppen i alla lägen utom när man tillfälligt måste låna en bil. Ha en bra dag!

Kommentera

