Speldag och regnet skvallar

Idag är en regning lördag, men de har utlovat regn hela denna dagen. Tråkigt! Tråkigt, inget kul att inte kunna gå ut. Just nu är alla upptagna med sitt. Sambon ligger i sängen och läser, det gör också den yngre av bröderna Grus. Det äldre av bröderna Grus sitter i soffan med en bärbar dator i knäet och spelar Myst.

Myst är ett underbart spel som jag spelat mycket i synnerhet i början av tiden då jag var Mac-användare. Det är ett mysteriespel och samtidigt ett avancerat pusselspel och äventyrsspel. Det gäller att räkna ut vissa ledtrådar och lösa ett antal problem. Det finns inga andra människor där utan man är ensam, däremot finns det ledtrådar från tidigare invånare och besökare på ön man landar på. Jag fastnade helt i detta spelet då jag spelade det för ett antal år sedan. Våran vän från andra sidan landet som påstår att det är landet framsida är också förtjust i detta spel. Läs mer om Myst på Wikipedia eller på dess egna hemsida, samt en sida till om Myst och dess tioårs jubileum.

Bror och svägerskan kom iväg med flyget till Kiruna där de i natt sovit i den ungefär sexgradiga ishotellet. Då menar jag minusgrader inte plus. Här regnade det bara men när jag äntligen kom hem hade sambon redan börjat att skära grönsaker till tacos och tortillias. Den äldsta av bröderna som är hjälptränare i judo droppade in precis när vi satte oss ner för att börja äta. Efter gemensam avplockning av middagen och diskning var det så äntligen dags för Mah-Jong. Vi hann med tre spel och alla utom äldsta killen vann. Men han tar säkert igen det idag då vi ska spela igen. Efter frukosten hann vi med att spela en omgång datorMonopol. Vilken vi avslutade för en stund sedan och då ledde den yngre stort.

Denna regninga och tråkiga dag får sålunda gå i speletstecken. Spel och avkoppling med en bok eller dator. Snart är det dags för pannkakor till lunch och sedan blir det Mah-Jong igen.

6 kommentarer

Filed under Allmänt, Datorer, Datorprogram, Flyg, Väder

6 responses to “Speldag och regnet skvallar

  1. Här går dagen i grönsaksskärandets tecke och jag har redan skurit mig!

    Jag gillar verkligen att spela spel och Monopol hör till mina favoriter. Om inte alla vet det så heter Monopol Matador på danska vilket för övrigt är min absoluta favoritserie genom tiderna! Vilka karaktärer och personligheter! Hmmm… Nu kom jag visst in på ett sidospår;-)

    Ha en bra dag tillsammans med bröderna Grus!

  2. Neny

    Myst låder som ett PC-ungdomsspel som jag spelat; Keepsake. Också ledtrådar, pyssel och gåtor. (Man är en tjej som kommer till ett öde magiskola för att hitta sin försvunna vän, men alla som var där är mystiskt försvunna…) Riktigt usligt är det med regnet och blåsten, men det finns alltid något (o-)skojigt att pyssla med inomhus. 🙂

  3. Myst har jag spelat mycket också. Det är så stillsamt och bra och passade perfekt när jag inte klarade av allt för snabba bildväxlingar på datorn (kunde t ex inte spela SIMS när jag var sjuk)

  4. curlingmormor

    Monopol spelade jag alltid som barn, mina kusiner och jag spelade alltid det när vi träffades. Jag har mitt gamla Monopol-spel kvar en otrolig skillnad på hur det ser ut om man jämnför med dagens Monopol-spel.
    Kramizzzzz

  5. Jag väntar på att det nya Sverige Monopolet ska komma med olika städer framröstade av svenska folket ska anlända till spelmarknaden.
    Myst är stillsamt och inga snabba växlingar, inga direkta belöningar utan man får sitta och klura och slutligen, om man har tur ibland, blir allt rätt.

  6. Godsöndag på dig ”mahjongare.” Vist är det roligt i alla former Mahjong. Kör det på datorn hej vilt här med.
    Ja regn och blåst är inte kul men faktiskt här i Gråland idag lyser solen efter stormens härjande så jag skall ta en liten promenad välklädd för det är kyligt,Du får ha det bra denna söndag med.

Kommentera

