Dagens rapport från affärsgolvet

Första dagen är avklarad och jag är så trött. Jag antar att det dels är anspänningen för att jobba dessa två timmarna med helt främmande människor i en helt främmande miljö med arbetsuppgifter som jag inte har någon vana vid.

Till att börja med var jag ute i god tid, vilket innebar att jag fick vänta en kvart i bilen innan klockan blev tio noll noll. Det var inga som helt problem med att hitta en bra parkeringsplats i närheten. Jag hittade en mer eller mindre precis utanför dörren. För att parkera där fick jag betala tio kronor i timmen. Det billigaste i området och jag får hoppas att det är ledigt där dessa båda veckorna.

När jag kom innanför dörren träffade jag min kontaktperson, vi kallar honom Kalle. Kalle hälsade välkommen och visade var jag kunde hänga av mig. Därefter gick vi raskt in på ”mina” arbetsuppgifter under veckorna. Det var att hjälpa kunder med att framkalla sina digitala bilder via fyra olika datorer som var uppställda med särskilda program för detta ändamål. Under dagen idag var det inte en enda som kom in och ville ha hjälp med detta. Kalle tyckte också att det var bra om jag kunde Nespresso-apparaten (en sorts kaffemaskin) och kunde erbjuda kunderna kaffe medan de skulle framkalla sina bilder.

Dagen idag har jag tillbringat med att vandra runt i butiken och skaffa mig en överblick av vad de har. Samt att jag läst in mig på deras kamerasortiment. Annars har det mestadels varit att stå stilla, några steg, stå stilla, vila lite på en höften sedan den andra, några steg igen och så vidare och så vidare.

När jag kom hem var jag helt färdig, slut i kroppen och huvudet. Många nya intryck och nya människor att lära känna förutom Kalle fanns det en tjej som jobbade i affären också och i morgon ska jag träffa ytterligare en person som jobbar där.

12 kommentarer

Filed under Allmänt, Jobbet

12 responses to “Dagens rapport från affärsgolvet

  1. Förstår att du är trött för det är alltid en mental anspänning att börja på något nytt. Men det var ju synd att det inte kom in massvis med kunder som du fick hjälpa till rätta! Hoppas du fick provsmaka av kaffet! När vi valde kaffe fanns det en maskin som serverade flera olika sorters kaffe samt te och choklad. Gratis är gott så jag provade allt utom te;-)
    Ha en avkopplande kväll nu!

  2. Jag menade när vi valde kakel!

  3. Vad duktig du varit! Hoppas du kommer trivas. 🙂

    En sak begrep inte okunniga jag. Det här med att framkalla sina digitala bilder. Är det inte bara att plugga in kameran till datorn och skriva ut dom bilder man vill? Är det för att dom inte har en egen dator?

    Får jag fråga en sak? Ja, då gör jag det. 🙂
    Jag har en vanlig kamera, ingen digital. Kan jag beställa ut korten på en cd skiva, alltså inga papperskopior? Jag vill kunna ”leka” med korten i datorn.
    Ska korten vara på cd rom eller dvd skiva då?

    Ha det gott och ha en trevlig arbetsdag imorgon.
    Kram 🙂

  4. Vistt blir man trött när man börjar arbetsträna! Gissar att det är en kombination av anspänningen innan och allt nytt man ska ta in.
    Två timmar låter inte mycket för en oinvigd, men jag vet att det kan kännas lika mycket som en tredubbel heltid!
    Ha en bra dag i morgon nu – du kommer snart in i det och då känns två timmar som en baggis!

  5. Tyra Tok: Jag har för mig att man kan göra det. Men är inte hundra på det. Hör med din fotobutik så skulle jag tro att de kan hjälpa dig med det.
    Znogge: Jo, jag fick provsmaka av kaffet. Det han valde var kaffe som gav hår på bröstet, men så starkt tyckte inte jag att det var.
    Pruddelut: Jo, jag antar att det är så. Men det var många långa sekunder som passerade förbi.

  6. Neny

    Hoppas du får göra lite nytta imorgon istället, och du blir mindre trött i sinnet när dagen lider mot sitt slut. Sköt om dig!

  7. curlingmormor

    Vad duktig du är och självklart blir du trött och slut, det är inte alls konstigt. Hoppas nu att det kommer lite kunder imorgon så att du får hjälpa de lite med dina kunskaper!!!!!!
    Kramizzzz o lycka till imorgon!!

  8. Tiden går ju så mycket fortare om det ramlar in kunder. Hoppas dagen idag ger mera att göra. Lycka till, kram

  9. om jag ska lära mej massa nytt, har jag en liten skrivbok i fickan

  10. Syster Yster

    Jag har varit där. Arbetsprövat menar jag inte i din butik 🙂 Jag har inte varit ute i något annat område än det jag sysslat med, alltså sjukvård. Det fungerade inte. Att man blir trött kan jag skriva under på. Det är jättejobbigt att bara förbereda sig och att ha en tid att passa! Det var nog tur att det inte var så mycket folk där, det hade jag tyckt iaf.
    Pruddelutt, vi beställde ut vanliga kort till CD det var dyrt men det fungerar. Sedan kunde vi spara över dem till datorn och sortera och bränna ut dem därifrån. Kul och bra. Tyvärr minns jag inte priset.
    Kram och lycka till Akson och glöm inte ta det i DIN takt!

  11. Tack för hjälpen. 🙂
    Ja då ska jag höra mig för. Papper går ju med. Men det är så trist att behöva scanna bilderna, lat som jag är.
    Hoppas det blev en bra dag idag för dig med arbetsträningen.
    Kram 🙂

  12. Tyra Tok: Om du har negativen kvar är det bara att lämna in dem och sedan få resultatet på en CD. Det kostar 99 kronor i den affären där jag är. Misstänker att de flesta tar något liknande.

Kommentera

