Del 1 i fotokursen

Nu är första tillfället avklarat på fotokursen och det återstår elva. Sammanlagt var vi tio deltagare. Jag hade tänkt skriva glada amatörer men så var inte fallet utan med på kursen fanns en kvinna som påpekade att hon var fotograf och gillade INTE den digitala bilden. Men vad har hon för val då kunden vill ha digitalt och inte analogt. Hon tyckte hon gjort enkelt för sig då hon tog med sina tre fotoböcker istället för att välja bland alla foton hon hade. Hörs det kanske att jag är lite irriterad på denna person som var så självupptagen.

Nåväl, vid detta första tillfälle var det en kort presentation av kurs och vi deltagare fick presentera oss. Sedan var det ut och utföra första uppgiften. Ett porträtt av den personen som man blev tilldelad. Jag hade tur och fick en yngre kille som jobbade som Ljusdesigner, det vill säga en person som illuminerar städerna. Vi tog bilder på varandra ute i solskenet och skrattade och hade det bra.

Många av deltagarna hade problem med datorerna. Inte var det PC utan där stod tjugofyra vita snygga Macar uppställda fyllda med program till vårt förfogande. Kul! Jag var beredd på att komma fram till en datorsal med ett gäng gamla datorer men vi fick tillgång till Fotoskolans datorsal och gissa om jag njöt. Dock var det många som hade lite problem med dessa stora vackra datorer. Däribland vår vän icke-digital.

Till nästa tillfälle fick vi en rolig uppgift, nämligen att fotografera våra hem sett ur kamerans vinkel. Det ska bli spännande att ta tag i den uppgiften och redovisa fem bilder nästa vecka.

Nu är det sängen som gäller. På söndag är det uppstigningen i ottan eftersom vi ska med båten till Finland.

9 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilder, Datorer, Foto, Fotokurs, Resor, Väder

9 responses to “Del 1 i fotokursen

  1. Neny

    Låter hur kul som helst. 🙂 Vad kostar det? Hoppas att kursen blir lika rolig i fortsättningen, snobben till trots. kramis

  2. curlingmormor

    Den där kursen låter jätterolig, men den där kvinnan , hon har säkert valt fel kurs *skrattar*!!!!
    Kramizzzz

  3. Neny: Det var en ganska dyr kurs men jag hoppas att den kommer att ge mig desto mer och att jag blir en bättre fotograf. 😀

  4. Hoppas det blir en givande kurs! Men det blir det säkert! I bland behövs det en gång för att allt ska falla på plats.
    God natt!

  5. sagolikt

    Spännande med en fotokurs. Verkar finnas allt. Både att ta bilder och bildbehandla dem…Toppen!

    Förstår inte varför ”gamla” fotografer ska klaga på digitalteknik. Det öppnar så nya möjligheter.

    Ha en fin helg!

    Kram

  6. ::: sinkadus :::

    Åh, vad roligt med kurs… att träffa likasinnade och lära sig massor med nytt. Jag skulle också vilja gå en.

    Du kanske kan tipsa lite här? 😀

  7. Visst är det lite trist med sådana människor! Man får försöka att ignorera dem, fast det är inte alltid det lättaste….Jag berättade för snart 16 om din kurs och hon blev jättesugen på att göra något liknande.

  8. Förresten – det ena behöver väl inte utesluta det andra? Digitalt foto är ju en teknik, ”analogt” en annan….

  9. Hahaha…skrattar åt den icke-digitala varelsen.
    Kul med så flådiga datorer – min dröm. 🙂

Kommentera

