Går det att ringa på mobilen också?

Jag satt och funderade på mobiltelefoner när jag åt frukost i morse. Antagligen beroende på att det var en stor helsides annons på en mobil, denna förknippade jag sedan med en reklam på TV om en mobil. Om det var samma sorts mobil har jag inte den blekasta aning om. Känslan var dock den samma, det vill säga att den/dessa mobiler kan göra i stort sett allt. Den kunde närapå steka ägg också.

Mina tankar återgick till att fundera över min första mobil som var en Fizz, vilket märke det var kommer jag inte ihåg. Bara att den hette Fizz och jag köpte den för 99 kronor. Jag fick själv välja vilket mobilnummer jag ville ha, utifrån de numren den affären fått sig tilldelat. Jag har fortfarande samma mobilnummer och detta utspelade sig runt 1995, kanske ett år mer eller mindre.

1997 eller 1998 var det dags att byta mobil. Eller det tyckte i varjefall min mamma som köpte mig en ny Nokia 3310. Anlednignen till att hon tyckte att jag skulle ha en ny och bättre mobil var att jag körde från inlandet i Halland ner till Christian den fjärdes stad i östra Skåne. Detta för att läsa utepedagogik och Hälsopedgogik. Det blev resor nästan varje helg så jag kan förstå mamma min att hon ville att jag kunde höra om mig och något skulle hända. Fast det hände inget på de året jag körde.

På den tiden var en mobiltelefon en mobil. Man kunde skicka textmeddelanden på den också. Men mer var det inte. Dagens mobiler kan man göra en massa saker med och så kan man också ringa på dem. Wow, tänkte jag då jag hörde den reklamen. Så bra att man kan ringa på dem, är det inte det som är det verkliga syftet med att ha en mobil.

Den mobilen jag har nu är en Sony Ericson. Jag är nöjd med den och den kan lite mer än att bara ringa med. Det är en megapixelkamera i telefonen och jag använder den ibland, men inte är det ofta. Man kan skicka MMS med mobilen. Varför man ska skicka MMS har jag inte förstått riktigt eller så är det beroende på att det är så dyrt att skicka dem som jag struntat i att bry mig om vad det är. Bluetooth har mobilen också. Kanonbra då jag skickat ett foto från mobilen till datorn. Något annat har jag inte använt blå-tanden till. Men det finns en massa tillbehör att använda till.

När jag kom hem med min nyköpta mobiltelefon upptäckte jag att det också var en Walkman. Jag vet inte om alla kommer ihåg dessa små musikmaskiner som nästan alla hade i öronen i mitten av 80-talet. På den tiden fanns det inga CD eller DVD utan då var det kassettband musiken låg på. Detta kan jämföras med dagens mp3-spelare som har en hårddisk (eller flashdisk på de mindre spelarena).

Jag har numera hela mina skivsamling på min iPod. Walkmannen i mobiltelefonen har jag inte använt och tror inte heller att jag kommer att använda den som musikmaskin eftersom jag redan har en bra musikmaskin.

10 kommentarer

Filed under Allmänt, Förr i tiden, Foto, Utbildning

10 responses to “Går det att ringa på mobilen också?

  1. Vår första mobil var en som Husse hade genom jobbet. Det var en stor svart låda som ungdomarna hade skrattat gott åt i dag! Ja, tekniken går framåt!
    Kram!

  2. Min nuvarande Sony Ericsson har Mp3, radio, stegräknare, (som är extremt bra, funkar alltid) och jag är helfrälst i min mobil. Jag bloggar från den, skickar E-mail, skriver inköpslistor och använder kalendern, timern och alarm med jämna mellanrum. Kameran är också bra, men linsen blir ju smutsig med jämna mellanrum. Jag är en riktig mobilnörd m a o 😀
    Jo, det går ringa på den också förresten! 😉

  3. Min 3310 har tio år på nacken och jag hoppas den lever ett tag till. Jag har ingen hemtelefon utan bara den. Jag vill kunna ringa och skicka sms. En kamera i kanske vore kul men jag har aldrig provat på dylika ting i telefonen. 🙂
    Ur miljöaspekt tycker jag inte om att det tillverkas nya mobiler praktiskt taget varje dag.

    Nog minns jag walkman, ville inget hellre än att ha en sån. Idag skulle jag vilja ha en Ipod men den kostar för mycket i förhållande till plånboken. Att ha alla skivor i en sån vore en dröm! 🙂

    Hoppas du mår bättre än häromdagen.
    Kram 🙂

  4. Haha…måste tillägga att det var en fyndig rubrik på inlägget. 🙂

  5. Ett tillägg till: Så himla bra av dig att jobba aktivt med mobbing. 🙂

  6. Neny

    Min första mobil var också en Philips* Fizz, en lila. Numret jag fick med den hade jag sedan i tio år 🙂 (97-07) Det gick att ringa med den och sms:a, och det räckte bra tycker jag. (fortfarande räcker det för mig) Bytte upp mig i höstas till en finare telefon ENDAST för att kunna skicka MMS. Gillar att skicka bildmeddelanden till maken. 😉 Kamera o sånt skiter jag i, det fick jag på köpet. Jag har musik i mobilen också, skönt att använda om man blir sittande på tåget eller bussen längre än önskat, annars har jag mp3 spelaren i väskan också… Hoppas du är nöjd med mobilen din iaf!

  7. curlingmormor

    Kommer ihåg gubens första mobil, den var tung som en tegelsten. Jag har lyckats klara av ett par mobiler, ett dumt köp gjorde jag för nåt år sedan, det var en Panasonic, tunn som bara den och med mini”knappar”, snacka om att det var svårt att skriva. Nu har jag en Sony Ericsson och är supernöjd + att jag har börjat sms:a från datorn, helt perfekt, mycket enklare att skriva!!!!
    Kramizzzzzz

  8. Ja du, mobiltelefoner av idag är ett under av teknik. Själv har jag kommit på att jag använder min mest till att fota med….
    Varken ringer eller sms:ar så mycket. Men vill absolut inte vara utan den, man vet ju aldrig.

    Ha en underbar dag, Kram!

  9. Hoppas du mår bra.
    Kram 🙂

  10. Det är en djungel! Men visst kan det vara bra med MMS ibland – om man vill visa någon sin gipsade arm t ex 😀
    Jag är Nokiafrälst och har en extra tålig, stålinpackad mobil Nokia Sport 5500 med stegräknare och träningsprogram och GPS och det ena med det tredje. Den ska tåla regn och rusk och hittills har den inte blivit fuktskadad.

Kommentera

